Rosyjski rynek telekomunikacyjny rośnie pomimo kryzysu
Przez ostatnią dekadę rosyjska gospodarka rosła w nadzwyczaj szybkim tempie. Chociaż kraj czeka spowolnienie ze względu na światowy kryzys finansowy, przed co najmniej trzema kluczowymi obszarami rynku telekomunikacyjnego otwierają się korzystne perspektywy.
03.03.2009 12:28
Te obszary to Internet szerokopasmowy, usługi triple play i usługi mobilne (3G). Ich rozwojowi sprzyja polityka rządu, silna konkurencja i zainteresowanie inwestorów.
_ Fakt, że telekomunikacja stanowi istotny punkt w programie rosyjskiego rządu jest jednym z głównych czynników sprzyjających ciągłej dynamice tego sektora _ – zauważa Iwona Petruczynik, analityk firmy doradczej Frost & Sullivan. W 2001 r. rząd zatwierdził trzy ważne programy modernizacji: Koncepcja Rozwoju Komunikacji Satelitarnej do 2010 r.; Koncepcja Rozwoju Komunikacji Komórkowej w Rosji, również do 2010 r. oraz program podzielony na dwie części: Elektroniczna Rosja w latach 2002-2010 (eRussia) i Rozwój wspólnej przestrzeni edukacji informacyjnej w latach 2001-2006 (eEducation). _ Widać wyraźnie, że programy te, wymagające znacznych inwestycji, znajdują się nadal w fazie wdrażania i mimo ich znacznego dotychczasowego wpływu, kraj ma w tym zakresie jeszcze wiele do zrobienia _ – dodaje Petruczynik.
Wskaźnik penetracji rynku przez Internet szerokopasmowy w Rosji wyniósł w 2008 r. poniżej 10%. Choć nastąpił znaczny wzrost w porównaniu z poziomem 3,2% uzyskanym w 2007 r., kraj wciąż mocno odstaje od Europy Zachodniej. _ Jest wiele do nadrobienia _ – mówi Petruczynik. _ Mimo wzrostu cen za szerokopasmowy dostęp do Internetu, jest duży popyt wśród odbiorców. O skali zapotrzebowania świadczy fakt, że wraz z gwałtownym wzrostem liczby komputerów osobistych na 100 osób z poziomu 6,4 do 12,2 w okresie między 2002 r. a 2006 r., liczba użytkowników Internetu wzrosła w tym samym czasie dziewięciokrotnie _.
Technologie szerokopasmowe, takie jak VDSL, HDSL, ADSL2+ i FTTx, gwarantują w Rosji wielkie możliwości inwestycyjne. Moskwa, przy 50-procentowym zasięgu sieci szerokopasmowej, w znacznej mierze wykorzystuje technologię FTTC. Inne regiony również zwiększają penetrację sieci szerokopasmowej i do realizacji usług wykorzystują połączenie technologii FTTB, FTTC i FTTH. Będzie występować wyraźna potrzeba poprawy zasięgu w segmencie użytkowników z obszarów wiejskich oraz o niższych dochodach, biorąc pod uwagę utrzymujące się silne kontrasty między segmentami demograficznymi.
Rosja zdecydowanie dąży też do wprowadzenia na rynek technologii 3G. MegaFon, trzeci największy w Rosji operator telefonii komórkowej, jako pierwszy uruchomił usługi 3G w 2007 r. na terenie Petersburga oraz w części obwodu leningradzkiego. W czerwcu 2008 r. spółka ogłosiła plan uruchomienia usług 3G we wszystkich obwodach północno-zachodnich. MTS, największy operator komórkowy w kraju, dodał do swojej sieci 3G w 2008 r. dwa inne miasta, dążąc do objęcia swoim zasięgiem 40 miast do końca 2009 r. Biorąc pod uwagę dużą konkurencję oraz potencjał wzrostu, w nadchodzących trzech latach możemy spodziewać się dalszej aktywności w zakresie wdrażania nowych usług. Rozpocznie się okres inwestycji w produkty i usługi, mające na celu wykorzystanie infrastruktury sieciowej.
TV to kolejny segment rynku rosyjskiego, który przechodzi poważne zmiany. Rosyjski rząd skupia się teraz na przestawieniu telewizji naziemnej z systemu analogowego na cyfrowy. Szacuje się, że inwestycje w tym zakresie w latach 2008-2015 sięgną kwoty 12 mld USD; większą część funduszy zapewnią prywatni inwestorzy. Głównymi kanałami dystrybucji TV cyfrowej będą prawdopodobnie sieci szerokopasmowego dostępu na abonament, działające w oparciu o technologie Data over Cable Service Interface Specification (DOCSIS), ADSL oraz Ethernet.
Możliwości rynkowe Internetu szerokopasmowego, usług 3G oraz telewizji cyfrowej są ogromne. W Rosji w związku z tym wystąpi prawdopodobnie nagły wysyp usług Triple i Quad Play. _ Jednak kiedy rozpatrujemy Rosję pod względem rozwoju technologii, nie możemy zapominać o przepaści dzielącej Moskwę i inne większe miasta od obszarów wiejskich _ – zauważa Petruczynik i dodaje: _ Ten występujący w Rosji podział stwarza ogromne możliwości dla nowych podmiotów wkraczających na rynek w mniej rozwiniętych obszarach, zważywszy zwłaszcza na fakt, że konkurencja w największych miastach już teraz jest bardzo intensywna i kosztowna. Dostawcy usług będą musieli jednak nauczyć się, jak zestrajać ze sobą różne zestawy parametrów gospodarczych, aby obsłużyć ten rynek w sposób opłacalny dla siebie i przystępny cenowo. Rosyjscy dostawcy usług powinni rozejrzeć się za dobrymi praktykami na porównywalnych rynkach, na przykład w Azji Południowo-Wschodniej lub w Ameryce Łacińskiej _.