Rusza akcja promująca definicję polskiej wódki
Stowarzyszenie Polska Wódka rozpoczęło w poniedziałek w Krakowie akcję, która ma na celu rozpropagowanie definicji polskiej wódki wśród Polaków. Od 13 stycznia tego roku obowiązuje ustawa sejmowa określająca zasady wytwarzania tego alkoholu.
20.05.2013 | aktual.: 20.05.2013 16:00
- Od Krakowa rozpoczynamy objazd po największych polskich miastach, aby informować o tym, że mocą sejmowej ustawy mamy w końcu definicję polskiej wódki - mówił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association - PVA).
Nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych, która weszła w życie 13 stycznia tego roku definiuje polską wódkę, jako tę produkowaną wyłącznie na terytorium Polski i wytwarzaną z ziemniaków albo tradycyjnych zbóż tj. żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa lub pszenżyta, pochodzących ze zbiorów w naszym kraju.
Nowe prawo jest odpowiedzią na definicję wódki określoną przez Parlament Europejski, zgodnie z którą napój ten może być produkowany z każdego surowca pochodzenia rolniczego.
Jak podkreślił Szumowski, wódka to jedyny polski produkt o zasięgu globalnym, który może stawać w jednym szeregu ze szkocką whisky, francuskim koniakiem czy grecką metaxą.
- Obecnie w około 150 państwach na całym świecie konsumuje się alkohole mocne, w każdym z nich pojawia się jakaś marka polskiej wódki - ocenił.
Według danych przedstawionych przez PVA w 2011 r. wartość eksportu polskiej wódki wyniosła 131,8 mln euro. Tylko w pierwszej połowie 2012 r. na rynki zagraniczne trafiła wódka o wartości 65,8 mln euro. Oznacza to wzrost o 8,4 proc. w stosunku do pierwszej połowy 2011 r.
Stowarzyszenie przygotowało program "Polska Wódka", mający pomóc w propagowaniu rodzimych produktów w kraju i za granicą. Uczestniczący w programie producenci będą mieli prawo do umieszczania na butelkach oznaczenia geograficznego "Polska Wódka/Polish Vodka".
PVA, przed przyznaniem prawa do używania oznaczeń, ma możliwość weryfikacji składników i procesu produkcji. Raz przyznane oznaczenie może być cofnięte, jeśli producent nie spełnia warunków znowelizowanej ustawy.
Do programu przystąpiły pierwsze marki wódek, na ich butelkach pojawią się znaki "Polska Wódka/Polish Vodka". Są to takie wódki jak: Wyborowa, Pan Tadeusz, Luksusowa, Krakus, Wratislavia.