Rynek turystyczny w '12 w Polsce może wzrosnąć o 5‑10 proc.; TUI chce mieć 18‑proc. udział w rynku w

23.11. Warszawa (PAP) - Przedstawiciele TUI Poland szacują, że w 2012 roku rynek turystyczny w Polsce może wzrosnąć o 5-10 proc. TUI zakłada, że jego udziały w rynku w nadchodzącym...

23.11.2011 | aktual.: 23.11.2011 15:38

23.11. Warszawa (PAP) - Przedstawiciele TUI Poland szacują, że w 2012 roku rynek turystyczny w Polsce może wzrosnąć o 5-10 proc. TUI zakłada, że jego udziały w rynku w nadchodzącym roku zwiększą się do 18 proc. - poinformował na środowej konferencji prezes TUI Poland, Marek Andryszak.

"Za nami 3 lata zastoju ze względu na faktory zewnętrzne. Dużo się dzieje na rynku turystycznym, zarówno światowym, jak i w Polsce. Zakładamy więc, że rynek będzie rósł, ale ten wzrost kształtował się będzie w zależności od tego, czy czynniki zewnętrzne będą pozytywne, czy negatywne. W następnym roku przy zbliżonym do obecnego kursie złotego rynek może wzrosnąć o 5-10 proc." - poinformował Andryszak.

Prezes ocenił, że biznes turystyczny narażony jest na duże wahania.

"W latach 2004-2008 rynek wzrastał rdr o 30-40 proc. Rok 2009 był dla branży bardzo trudny. W 2010 zaczęliśmy się z kryzysu powoli otrząsać, ale wtedy też zanotowano spadki w związku z np. chmurami pyłów wulkanicznych. W roku 2011 było już lepiej, choć też działały zewnętrzne faktory. Ten rok był dla branży stabilny, lecz lekko spadkowy" - powiedział prezes.

"W 2012 roku łatwo też na pewno nie będzie. Ważne może np. okazać się to, co wydarzy się w najbliższym czasie w Płn. Afryce" - dodał.

Prezes przywołał badania przeprowadzone przez agencję badawczą Synovate, które miały na celu zbadanie udziału rynkowego polskich biur podróży w latach 2010 i 2011. Zgodnie z nimi w gronie sześciu touroperatorów o największym udziale w rynku znajdują się Itaka, TUI, Triada, Neckermann, Alfa Star i giełdowy Rainbow Tours.

"Na rynku polskim jest 5-6 wiodących podmiotów. My chcielibyśmy w tym roku obrotowym założyć wzrost o kolejne 3 proc. w udziale rynkowym, do 18 proc." - powiedział Andryszak.

Badania Synovate wskazują, że udział TUI zwiększył się w 2011 r. w stosunku do roku poprzedniego z 12 do 15 proc., udział Itaki wzrósł rdr z 21 do 23 proc., Neckermanna z 6 do 8 proc., zaś Alfa Star i Rainbow Tours zanotowały wzrost z 5 do 6 proc. Triada pozostała bez zmian na poziomie 11 proc.

Andryszak poinformował, że na rynku mówi się o problemach finansowych Triady. Z kolei Itaka jest w opinii prezesa touroperatorem, który z roku na rok się rozwija, zaś Rainbow Tours wzrasta w tempie podobnym do TUI Polska.

Prezes ocenił również, że celem Neckermann Polska, należącego do Thomas Cook Group, nie jest podnoszenie udziału w rynku, a zwiększanie marżowości. W związku z tym, w nadchodzących latach udział rynkowy spółki może się zmniejszyć.

Zgodnie z wypowiedzią Andryszaka touroperatorzy decydują się na coraz to nowe destynacje. Obecnie miejscami wypoczynku najchętniej wybieranymi przez klientów TUI Poland są Turcja, Grecja i Hiszpania. Spółka przewiduje, że w najbliższych latach popularnymi destynacjami Polaków będą Hiszpania i ponownie Egipt.

Przychody TUI Poland w roku obrotowym zakończonym we wrześniu 2011 r. wyniosły 489 mln zł w stosunku do 395 mln zł roku poprzedniego, co stanowiło wzrost o 25 proc. rdr.

TUI Poland szacuje, że w lecie 2011 roku wobec lata 2010 roku o blisko 50 proc. wzrosła liczba jego klientów. (PAP)

now/ ana/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)