Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pracy na statkach morskich

Marynarze zatrudnieni na statkach pod polską banderą, eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na nich 183 dni za granicą, mają być zwolnieni z PIT. Rząd przyjął we wtorek założenia do projektu ustawy o pracy na statkach morskich.

22.07.2014 15:35

Chodzi o wprowadzenie do polskiego prawa międzynarodowych i europejskich standardów dotyczących warunków pracy i życia marynarzy, a także o wzmocnienie ochrony ich praw.

Jak wyjaśniło we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, założenia do projektu wdrażają do polskiego prawa Konwencję o pracy na morzu (MLC), którą Polska już ratyfikowała. Zaczęła ona obowiązywać w sierpniu 2013 r. "Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające ochronę warunków pracy i przestrzeganie praw człowieka i obywatela" - podkreślono.

Zgodnie z przyjętymi we wtorek przez rząd założeniami, na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Wyjątkiem mają być np. uczniowie szkoły morskiej, zdobywający praktyki w tym zakresie. Jednym z wymogów zatrudnienia na statku będzie posiadanie ważnej książeczki żeglarskiej.

Obecnie ponad 90 proc. poszukujących pracy marynarzy otrzymuje oferty od armatorów statków pod obcymi banderami. Usługi pośrednictwa pracy mają być świadczone dla nich przede wszystkim przez agencje zatrudnienia, posiadające certyfikat wydawany przez administrację morską. Ma ona przekazywać powiatowym urzędom pracy aktualną listę certyfikowanych przez siebie agencji.

Umowy o pracę marynarzy mają być - jak dotychczas - zawierane na czas nieokreślony, na kilkumiesięczne kontrakty oraz na czas podróży morskiej. Jak podkreśliło CIR, marynarze są zatrudniani z reguły na czas określony. "Wynika to przede wszystkim z intensywnego i trudnego charakteru ich pracy i ze szczególnych warunków, w jakich pracują - tropikalne temperatury, obszary arktyczne" - dodano.

Wynagrodzenie marynarzy będzie składało się z części podstawowej (określonej stawką godzinową lub miesięczną) oraz dodatku morskiego.

Maksymalny czas pracy marynarzy na statku będzie wynosił 14 godzin na dobę i 72 godziny w ciągu tygodnia. "Dla młodocianych normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo" - dodano.

Nowością w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów ma być możliwość wnoszenia przez marynarzy skarg dotyczących warunków pracy i życia na statku do swojego bezpośredniego przełożonego, kapitana statku lub inspektora inspekcji państwa pochodzenia bandery lub państwa, na terytorium którego położony jest port.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)