Rządowa pomoc ratuje motoryzację
Sprzedaż aut w Europie spadła w maju, ale już najmniej w tym roku. Rządy 12 państw dofinansowują kupno nowych pojazdów.
W maju sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła w Europie o 4,9 proc., do 1,27 mln sztuk. Był to już 13. z rzędu spadek sprzedaży, ale najmniejszy w tym roku.
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów podało też, że w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku zarejestrowano w Europie 5,96 mln nowych samochodów, o 13,9 proc. mniej niż w takim samym okresie przed rokiem.
Rośnie popyt na auta mniejsze i oszczędniejsze
Finansowane przez państwa programy odmłodzenia floty samochodów i rabaty stosowane przez dilerów spowodowały istotne zmiany w strukturze popytu na samochody. Chętniej kupowane są mniejsze i mniej paliwochłonne modele. Programy stymulacyjne polegają na tym, że kupujący musi oddać na złom stary samochód, minimum 9-letni, a drugim warunkiem otrzymania dopłaty jest nabycie auta emitującego najmniej dwutlenku węgla. Więcej szczegółów w tabelce obok.
W Europie Zachodniej największe spadki sprzedaży odnotowały Hiszpania i Wielka Brytania, odpowiednio o 39 i 25 proc. W obu tych krajach też zastosowano rządowe programy stymulacyjne, ale dopiero w maju i dlatego ich działanie jeszcze nie znalazło odzwierciedlenia w statystyce sprzedaży.
Spadki sprzedaży w skali całej Europy skutecznie złagodziły wyniki na jej największym rynku. W Niemczech sprzedano w maju o 39,7 proc. więcej samochodów niż przed rokiem. We Francji sprzedaż nowych aut wzrosła o 11,8 proc. Na plusie zakończyły miniony miesiąc także Grecja (5,1 proc.) i Austria (4,8 proc.).W nowych krajach Unii sprzedaż spadła w maju o 26 proc., a wzrosty odnotowano jedynie w Czechach (20,5 proc.) i w Słowacji (46,4 proc.). W Polsce spadek był najmniejszy (3,1 proc., a największy na Łotwie (80,4 proc.).
Firmom przewodził VW
Spośród firm motoryzacyjnych najlepiej radził sobie w maju największy europejski producent Volkswagen, który odnotował wzrost sprzedaży, po raz pierwszy od ośmiu miesięcy. W Europie była ona większa o 3,1 proc. i wyniosła prawie 279 tys. aut. Na plusie zakończył maj także włoski Fiat, sprzedając w Europie ponad 116 tys. samochodów, co oznacza wzrost o 2 proc.
Drugi pod względem wielkości w Europie francuski Peugeot Citroen odnotował w maju spadek sprzedaży na tym rynku o 5,9 proc. Ford sprzedał w maju w Europie o 5 proc. mniej samochodów niż przed rokiem. GM miał w maju spadek sprzedaży o 11 proc. I nie poprawi tego wyniku, bo Saaba sprzeda szwedzkiej firmie Koenigsegg.
PARKIET