Trwa ładowanie...
d8sww2q

"Rzeczpospolita": Fala bankructw na polskich torach

Nadchodzi fala bankructw przedsiębiorstw budujących infrastrukturę kolejową, ostrzega na łamach "Rzeczpospolitej" prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - Jan Styliński. PKP Polskie Linie Kolejowe dementują te informacje.

Share
d8sww2q

23.06. Warszawa (PAP/media) - Nadchodzi fala bankructw przedsiębiorstw budujących infrastrukturę kolejową, ostrzega na łamach "Rzeczpospolitej" prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa - Jan Styliński. PKP Polskie Linie Kolejowe dementują te informacje.

Upadłość ogłosiły już m.in. Feroco, PNI i Mostostal Białystok, czytamy w dzienniku. Według Stylińskiego roszczenia wykonawców wobec inwestora odpowiedzialnego za budowę infrastruktury kolejowej - spółki PKP PLK - sięgną 8 mld zł. Już obecnie wynoszą ok. miliarda złotych.

Może to oznaczać powtórkę z bankructw firm zaangażowanych w budowę dróg, sugeruje gazeta. W latach 2012-2013 upadłość ogłosiło aż 531 przedsiębiorstw budowlanych. Roszczenia drogowców szacowane są na 12 mld zł.

d8sww2q

W związku z artykułem "Fala bankructw na polskich torach" w dzienniku Rzeczpospolita z dnia 23 czerwca 2015 r. PKP Polskie Linie Kolejowe informują:

_ "Autor artykułu już na wstępie przyjął tezę, którą starał się udowodnić, mimo wielu informacji przekazanych przez biuro prasowe PKP PLK, które wyjaśniały, że jest ona nieuprawniona. Autor twierdzi, że nadciąga fala bankructw wykonawców kolejowych, posługując się przykładami upadłości sprzed kilku lat oraz sugeruje, że do tej sytuacji przyczynia się działalność Polskich Linii Kolejowych. Nieprawdziwe są przytaczane w artykule powody bankructwa firmy Feroco. PKP Polskie Linie Kolejowe nie były stroną w tej sprawie. Feroco realizowało prace jako podwykonawca na rzecz spółki PPM-T i to pomiędzy tymi stronami odbywały się rozliczenia. Z dostępnych nam informacji wynika, że Feroco nie realizowało kontraktu zgodnie z harmonogramem, więc to PPM-T odstąpiło od umowy. PKP PLK nie są znane powody sytuacji finansowej firmy Feroco. Autor artykułu nie weryfikował informacji w tej sprawie w PKP PLK, choć miał taką możliwość. Nie wykorzystał także informacji przekazanych drogą mailową oraz w trakcie rozmowy z członkiem
zarządu PKP PLK ds inwestycji Marcinem Mochockim. Informowaliśmy o fundamentalnych zmianach w procesie inwestycyjnym, wprowadzonych w PLK w latach 2012 i 2013, które obejmowały nowe, profesjonalne podejście do ustalania harmonogramów inwestycji, ich monitorowania, zarządzania ryzykiem oraz wprowadzonych ułatwień dla wykonawców. Wykonawcy mogą liczyć nie tylko na nowe rozwiązania poprawiające ich sytuację finansową jak np. płatności częściowe, czy wcześniejsze zaliczki. Proces zgłaszania roszczeń, które przy tak gigantycznym procesie inwestycyjnym mają prawo wystąpić został usprawniony. Obecnie wykonawcy mogą liczyć na rzetelną ocenę takich zgłoszeń i decyzje, w przypadku uznania ich zasadności. Podczas wspólnych spotkań w ramach Forum Inwestycyjnego wypracowano także szereg zapisów do umów i dokumenty bazowe, które usprawniają proces inwestycyjny i współpracę pomiędzy zamawiającym a wykonawcami. Pakiet tych istotnych informacji został przekazany autorowi, który ich nie wykorzystał". _

d8sww2q

Podziel się opinią

Share
d8sww2q
d8sww2q