Rzetelni budują kulturę zaufania. Nie tylko zysk stanowi o sile firmy

80 przedsiębiorców przyjechało do Sopotu, by odebrać nagrodę - nie za zyski, nie za flagowy produkt, ale za...rzetelność. Właśnie za to przyznawane są firmom z sektora MSP Złote Certyfikaty Rzetelności. To już szósta edycja tego wydarzenia.

Rzetelni budują kulturę zaufania. Nie tylko zysk stanowi o sile firmy
Źródło zdjęć: © WP.PL | Materiały organizatora

19.06.2015 14:52

Złote Certyfikaty Rzetelności to nagrody dla firm, które w swojej misji mają nie tylko mnożenie zysków, ale także działają w oparciu o takie wartości, jak uczciwość, przejrzystość i odpowiedzialność. - Stanowicie wyróżniającą się grupę nie tylko członków programu Rzetelna Firma, ale także polskich przedsiębiorców. To bardzo budujące, że w polskiej gospodarce są podmioty ambitne i wymagające coraz więcej od... siebie samych – powitał nagrodzonych w Sopocie przedsiębiorców Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Program Rzetelna Firma już od ośmiu lat buduje kulturę zaufania. Pokazuje, że polskim przedsiębiorcom można zaufać. To niezwykle ważne, ponieważ przekonanie takie ma ogromny wpływ na wizerunek nie tylko poszczególnych firm, ale także na obraz całego biznesu w Polsce. W Programie zrzeszonych jest już ponad 50 tys. firm, które dbają o to, by za ich produktami czy usługami szła odpowiednia jakość, uczciwość i bezpieczeństwo.

- Nikt z Was nie znalazł się tu przypadkowo: jesteście wyjątkowi. Wyjątkowi dlatego, że reprezentujecie te firmy, które mogą pochwalić się swoją rzetelnością, uczciwością i wiarygodnością. I tego najbardziej Wam gratuluję - mówił podczas Gali Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów. – Złoty Certyfikat Rzetelności jest tego potwierdzeniem, a nagroda którą tu dziś Państwo otrzymują, to nie tylko kolejny tytuł na waszym koncie, ale również zobowiązanie. To Wy wyznaczacie bowiem kierunek innym przedsiębiorstwom, dajecie im przykład, na którym powinny się wzorować. Nie zapomnijcie o tym. To Wy budujecie kapitał społeczny - apelował.

W naszym kraju wciąż jednak poziom zaufania w biznesie pozostaje na bardzo niskim poziomie. Ma to wpływ na dynamikę wzrostu gospodarczego, która jest silnie uzależniona od poziomu kapitału społecznego. – Zaufanie, to element kapitału społecznego, to część składowa sukcesu każdej firmy, a także – patrząc szerzej, sukcesu każdej gospodarki. Bez niego żaden biznes nie zdoła zaistnieć na rynku, a żadna gospodarka nie będzie rozwijać się prawidłowo – tłumaczył Waldemar Sokołowski. Okazuje się, że w minionym roku gospodarka z powodu braku zaufania straciła nawet 281 mld zł, a więc równowartość 13% polskiego PKB. Z badania „Kapitał społeczny i zaufanie w polskim biznesie” przeprowadzonego z inicjatywy Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wynika, że co drugi przedsiębiorca wątpi w uczciwość swoich kontrahentów i jest przekonany, że wykorzystają oni każdą możliwą lukę w prawie, by osiągnąć dodatkowe zyski, nawet kosztem drugiej strony. Blisko 60% twierdzi również, że przedsiębiorca jest uczciwy tylko wtedy,
kiedy łączy go z kontrahentem wspólny interes.

Adam Łącki przypomniał, że mówiąc o zaufaniu, nie wolno zapominać o minimalizowaniu ryzyka. - Trzeba ciągle mieć rękę na pulsie. W biznesie intuicja to cenny dar, ale jeszcze cenniejsza jest wiedza, na przykład o stanie finansów naszego kontrahenta. A czerpać ją możemy z Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Udostępniamy Wam zestaw narzędzi, które pozwolą ocenić, czy przyszły kontrahent jest godzien waszego zaufania. Dlatego pamiętajcie, by sprawdzać, monitorować i reagować w razie potrzeby – uczulał Łącki. Na koniec, przywołał słowa Napoleona Bonaparte: „Handel istnieje tylko dzięki zaufaniu”. - Dbajcie o to, by kapitał społeczny się rozwijał, ale nie wierzcie ślepo intuicji – zaufanie opierajcie na faktach i informacjach zebranych z rynku – radził laureatom.

Pełna lista laureatów Złotych Certyfikatów Rzetelności dostępna jest na stronie internetowej www.rzetelnafirma.pl.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)