Samorząd Gliwic rozważa giełdowy debiut Śląskiego Centrum Logistyki w 2010 r.
Śląskie Centrum Logistyki (ŚCL) SA w Gliwicach, obejmujące m.in. port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura, może w przyszłym roku trafić na giełdę. Tę formę prywatyzacji firmy rozważa samorząd Gliwic, który ma ponad trzy czwarte udziałów w Centrum.
04.11.2009 | aktual.: 04.11.2009 15:22
- Kierunkowa decyzja o giełdowej prywatyzacji ŚCL zapadła już w ubiegłym roku, jednak ze względu na niekorzystną sytuację na giełdzie przygotowania uległy spowolnieniu. W przyszłym roku zamierzamy powrócić do tych planów - powiedział w środę PAP naczelnik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miasta w Gliwicach, Kamil Jany.
Dodał, że w sprawie dogodnego terminu ewentualnej prywatyzacji samorząd czeka na sygnał od zarządu spółki. Samorządowcom zależy nie tyle na wpływach do miejskiej kasy, co na znalezieniu dla Centrum branżowego inwestora strategicznego, który mógłby dokapitalizować spółkę i wspomóc jej rozwój.
Wstępne założenia stanowią, że w ofercie znalazłyby się akcje nowej emisji, co pozwoliłoby firmie na pozyskanie kapitału. Ewentualny inwestor objąłby większościowy pakiet akcji. Dziś 75,88 proc. udziałów należy do samorządu Gliwic.
Dalsze 21,86 proc. akcji należy do Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego (PTK) Holding w Zabrzu, które kilka lat temu zaangażowało się w Centrum kapitałowo, modernizując i rozwijając bazę kontenerową na zaniedbanym obszarze portu rzecznego na kanale gliwickim oraz w jego okolicy. Powstały m.in. nowe torowiska i magazyn.
Za pośrednictwem PTK od września w Centrum pośrednio jest zaangażowany niemiecki koncern kolejowy Deutsche Bahn. Niemcy kupili firmę PCC Logistic, dzięki czemu uzyskali także ok. 95 proc. akcji PTK Holding. Zapadła decyzja, że zabrzańska grupa oraz niemiecka firma DB Schenker Rail będą działać razem.
- DB Schenker Rail jest największym i najzyskowniejszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Europie. W dziesięciu krajach ma własne spółki, które samodzielnie realizują przewozy na zlecenie klientów. PTK w Zabrzu będzie teraz ściśle zintegrowane z siecią DB Schenker Rail - powiedział Jany.
Dodał, że do samorządu nie dotarły dotychczas sygnały, aby nowy właściciel PTK chciał zwiększać swoje zaangażowanie w Śląskim Centrum Logistyki. Wcześniej, jeszcze przed przejęciem przez grupę DB, zabrzański holding próbował sprzedać należący do niego pakiet akcji ŚCL. Jeżeli Centrum trafi na giełdę, wszyscy inwestorzy będą mieli równe szanse zakupu akcji.
PTK Holding zatrudnia ok. 2 tys. pracowników, jego roczne obroty to ok. 90 mln euro. Firma specjalizuje się w kompleksowej obsłudze bocznic kolejkowych kopalń węgla i elektrowni w Polsce. W 2008 r. przewiozła ok. 7,2 mln ton ładunków.
Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach zarządza wielohektarowym obszarem logistycznym o regionalnym charakterze. Zajmuje łączną powierzchnię ponad 60 hektarów, z których prawie 48 ha znajduje się przy ul. Portowej w Gliwicach, a pozostała część w Gliwicach-Sośnicy. Są to magazyny, place składowe, kolejowy terminal kontenerowy, terminal celny oraz tzw. węzeł transportu intermodalnego z dostępem do połączeń drogowych, kolejowych i wodnych.
Plany inwestycyjne ŚCL na najbliższe lata przewidują budowę ponad 80 tys. m kw. zamkniętych powierzchni magazynowych, przeszło 25 tys. utwardzonych placów składowych oraz powiększenie terminalu kontenerowego do 7,4 tys. hektarów i docelowej przepustowości 60 tys. kontenerów rocznie. Planowany jest też rozwój infrastruktury kolejowej.
Samorządu Gliwic, który wspiera finansowo kolejne przedsięwzięcia Centrum, nie stać na samodzielne poniesienie tak dużych nakładów, stąd plan pozyskania dla Centrum inwestora branżowego. Samorządowcy uważają, że docelowo Gliwice mają szansę stać się znaczącym węzłem logistycznym w Polsce i Europie.
Kapitał ŚCL przekracza 37 mln zł. Roczne przychody firmy to blisko 16,5 mln zł, a ubiegłoroczny zysk - ok. 1,5 mln zł. Centrum zatrudnia ponad 80 osób.