Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT
Zmniejszenie obowiązków informacyjnych podatników związanych z prowadzeniem ewidencji VAT zakłada uchwalona w piątek jednogłośnie przez Sejm nowelizacja ustawy o VAT, autorstwa komisji "Przyjazne Państwo".
Nowelizacja upraszcza zasady aktualizacji danych w systemie ewidencji podatników (NIP)
i ewidencji dla celu VAT. Pozytywną opinię o dokumencie wyraził rząd.
Nowe przepisy zwalniają podatników VAT z obowiązku aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego (dla celów VAT) w sytuacji, gdy aktualizowane dane obejmowałyby zgłoszenie aktualizacyjne w systemie ewidencji podatników NIP.
Ułatwienie nie miałoby zastosowania w przypadku, gdyby zgłaszana zmiana spowodowała zmianę właściwości organu podatkowego, czyli np. w razie zmiany miejsca zamieszkania lub adresu siedziby podatnika.
Zgodnie ze zmienionym przepisem podatnik będzie musiał zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia, kiedy nastąpiła zmiana. W pierwotnym projekcie termin ten określono na 14 dni, ale skrócono go na wniosek resortu finansów.
Zgodnie z obecnymi przepisami zarówno zgłoszenie identyfikacyjne (NIP), jak i rejestracyjne (dla celów VAT) powinny zostać dokonane przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym oraz rejestracyjnym na podatniku ciąży obowiązek aktualizacji tych danych poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego (NIP) oraz zgłoszenia zmiany danych (dla celów VAT).
W pierwszym przypadku termin na zgłoszenie zmian wynosi 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, a w drugim 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.