Seredyńska: będziemy chętniej kupować w sklepach internetowych
Dzięki ustawie konsumenckiej klienci będą chętniej kupować w sklepach internetowych w całej UE - mówi PAP Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Jej zdaniem zaufanie konsumentów do zakupów transgranicznych jest obecnie niewystarczające.
10.10.2014 14:20
Jak podkreśliła Seredyńska, ustawa o prawach konsumenta oznacza ujednolicenie przepisów na terenie całej Unii Europejskiej. "W momencie robienia zakupów internetowych w sklepach niemieckich, hiszpańskich czy włoskich będziemy mieli tę samą podstawę prawną do dochodzenia roszczeń i domagania się swoich praw" - wyjaśniła.
"Pewność obrotu w tym zakresie będzie zdecydowanie większa, a zaufanie konsumentów do zakupów transgranicznych powinno wzrosnąć. Póki co jest ono niewystarczające" - zaznaczyła.
Ekspertka z Europejskiego Centrum Konsumenckiego oceniła, że Polacy preferują polskie sklepy internetowe. "Z pewną barierą wchodzimy na rynek europejski. Choć z punktu widzenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego oceniamy, że to zainteresowanie jest" - podkreśliła.
Jej zdaniem zyskiem dla konsumentów jest wydłużenie w ustawie - do 14 dni - terminu na odstąpienie od umowy. "W każdym kraju Unii Europejskiej będzie on jednakowy" - wskazała.
Odniosła się też do zapisów ustawy, zgodnie z którymi zostaną rozbudowane obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców. "Konsumenci będą mieli pełniejszą informację na temat tego, z kim zawierają umowę, na jakich warunkach, jakie mają możliwości dochodzenia roszczeń i odstąpienia od umowy" - wyjaśniła.
Według Seredyńskiej ważna jest popularyzacja przepisów ustawy konsumenckiej. "Świadomość ich wśród konsumentów i przedsiębiorców oferujących usługi i towary na rynku wspólnotowym nie jest mała, ale wciąż niewystarczająca" - konkludowała.