Trwa ładowanie...
d3s7x0s
21-10-2014 17:55

Spółki z UE urządzą w Polsce gry hazardowe (aktl.)

#
dochodzi więcej informacji
#

d3s7x0s
d3s7x0s

21.10. Warszawa (PAP/PAP Legislacja) - Spółki akcyjne i z o.o. z siedzibą na terenie UE będą mogły urządzać w Polsce gry hazardowe - przewiduje projekt noweli ustawy o tych grach zaakceptowany we wtorek przez rząd. Rada Ministrów zapoznała się też z informacją MF o realizacji ustawy o grach w 2013 r.

Nowela przygotowywana przez resort finansów ma doprecyzować przepisy, które wzbudzały wątpliwości z punktu widzenia zgodności z prawem Unii Europejskiej.

W zaakceptowanym projekcie wyraźnie wskazano, że spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które mają siedzibę w państwie Unii Europejskiej lub państwie należącym do EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu) będą mogły prowadzić w Polsce działalność dotyczącą określonych gier hazardowych za pośrednictwem utworzonego oddziału.

Drugi najistotniejszy element, który znalazł się w projekcie noweli ustawy hazardowej, to doprecyzowanie kwestii podatkowych. Projekt zawiera wyraźny zakaz sumowania podstaw opodatkowania gier cylindrycznych (np. ruletki), gier w kości i karty z opodatkowaniem gry na automatach.

d3s7x0s

Zdaniem MF również obecne przepisy nie przewidują takiej możliwości, ale niektóre podmioty miały inne zdanie, zdecydowano się więc jednoznacznie rozstrzygnąć wątpliwości interpretacyjne w tej sprawie.

W projekcie doprecyzowano także, iż podatnikiem nie jest podmiot urządzający loterię promocyjną. Na podstawie obowiązujących przepisów, ten rodzaj loterii nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. Opodatkowaniem nie będą objęte też tzw. małe loterie fantowe/gry bingo fantowe.

Projekt dokonuje także korekty sposobu określania momentu powstania obowiązku podatkowego od gier. Ma nim być dzień rozpoczęcia urządzania gier hazardowych (obecnie, co do zasady, jest to dzień rozpoczynania działalności związanej z grami hazardowymi).

Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 czerwca 2015 r.

d3s7x0s

Wątpliwości związane ze zgodnością ustawy o grach hazardowych z 2009 r. z prawem UE związane są m.in. z wprowadzonym przez ustawę zakazem gry na automatach. Rząd nie notyfikował tej ustawy Komisji Europejskiej, choć - zdaniem niektórych ekspertów - należy ją postrzegać jako przepisy techniczne, które podlegają obowiązkowi takiej notyfikacji.

Dlatego część branży hazardowej kwestionowała w polskich sądach decyzje wydane na jej podstawie. Jeden z sądów zwrócił się o rozstrzygnięcie w tej sprawie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a ten w orzeczeniu z 2012 r. nie wydał jednoznacznego wyroku i zostawił decyzję polskim sądom.

Jak mówił PAP wiceminister finansów Jacek Kapica, choć resort uważa wątpliwości branży hazardowej za nieuzasadnione, to zdecydował się doprecyzować przepisy i notyfikować je Komisji Europejskiej.

d3s7x0s

Projekt zaakceptowany we wtorek przez Radę Ministrów został okrojony w stosunku do pierwotnej wersji MF. Jednak nawet te pierwotne, bardziej rozbudowane propozycje spotkały się z krytyką przedstawicieli branży hazardowej, a także Najwyższej Izby Kontroli. Zarzucano mu przede wszystkim że nie rozwiązuje problemu ogromnej hazardowej szarej strefy. Według resortu finansów sprawa ta nie zostanie jednak podjęta w tej kadencji parlamentu.

Oprócz przyjęcia projektu zmian w prawie, Rada Ministrów zapoznała się z informacją o realizacji ustawy o grach hazardowych w 2013 r., przedłożoną przez ministra finansów.

Według komunikatu CIR cztery lata funkcjonowania ustawy o grach hazardowych zmieniły rynek gier hazardowych w Polsce dzięki temu, że zapewniono skuteczniejszą kontrolę gier hazardowych oraz efektywniejsze zwalczanie procederu ich nielegalnego urządzania.

d3s7x0s

Zlikwidowano także możliwość udzielania nowych oraz przedłużania obowiązujących zezwoleń na prowadzenie gier urządzanych w salonach gier na automatach. Jak głosi komunikat, odnotowano spadek liczby legalnie funkcjonujących salonów gier na automatach. Pod koniec 2013 r. obowiązywało 101 zezwoleń na prowadzenie salonów gier na automatach, tj. o 38 mniej niż w 2012 r.

Wzrosła natomiast liczba koncesjonowanych kasyn. Pod koniec ubiegłego roku obowiązywało 51 koncesji na prowadzenie kasyn, czyli 6 więcej niż w 2012 r. Obowiązywały także 33 zezwolenia na prowadzenie zakładów wzajemnych w punktach naziemnych, w 2012 r. było ich 35. Jednocześnie minister finansów udzielił 20 zezwoleń na urządzenie turniejów gry w pokera w kasynach.

Ustawa hazardowa nie przewiduje udzielania nowych i przedłużania dotychczasowych zezwoleń na prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych, spadła więc liczba punktów gier na automatach o niskich wygranych. Na początku 2013 r. obowiązywało 300 zezwoleń, na koniec 2013 r. było ich 232, co oznacza, że ważność utraciło 68. Na koniec 2013 r. funkcjonowało 6 477 automatów o niskich wygranych, podczas gdy w 2012 r. było ich 10 973, a w 2009 r. - 53 156.

d3s7x0s

W 2013 r., w porównaniu z 2012 r., zwiększyła się natomiast liczba punktów przyjmowania zakładów wzajemnych o 92 (z 1705 do 1797), loterii audiotekstowych o 24 (z 24 do 48) i loterii pieniężnych o 11 (z 52 do 63).

Komunikat CIR głosi także, iż w 2013 r. pogorszyły się przychody z gier z 14 mld 290 mln 742 tys. zł do 12 mld 531 mln 422 tys. zł. Spadły również wygrane uczestników gier z 10 mld 516 mln 728 tys. zł do 9 mld 177 mln 242 tys. zł i podatki należne od gier z 1 mld 378 mln 930 tys. zł do 1 mld 302 mln 051 tys. zł. Spadły też przychody z gier liczbowych (o 9 proc.) i gier urządzanych w salonach gier na automatach (o 29,3 proc.).

W 2013 r., w porównaniu z 2012 r., wzrosły natomiast przychody z gier w kasynach gry (o 36,9 proc.), loterii audiotekstowych (o 25,5 proc.) i loterii pieniężnych (o 23,2 proc.) oraz zakładów wzajemnych (o 13,9 proc.).

d3s7x0s

Wpływy budżetowe z tytułu podatku od gier w 2013 r. zaplanowano na 1 mld 250 mln zł, w rzeczywistości wyniosły 1 mld 303 mln 910 tys. zł, czyli były wyższe o 4,3 proc.

W ubiegłym roku dopłaty, które pobierane są w grach objętych monopolem państwa, trafiły na: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (548 mln 011 tys. zł), Fundusz Promocji Kultury (142 mln 340 tys. zł) i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych (21 mln 351 tys. zł). W sumie rozdysponowano 711 mln 702 tys. zł, czyli o 9 proc. mniej niż w 2012 r. (wtedy było 794 mln 148 tys. zł). Jest to przede wszystkim spowodowane niższym wynikiem sprzedaży gry Lotto.

Jak poinformowało CIR, Służba Celna w minionym roku przeprowadziła 2684 kontrole dotyczące urządzania legalnych gier hazardowych, tj. o 3550 kontroli mniej niż w 2012 r. Wynikało to z mniejszej liczby funkcjonujących salonów gier na automatach i punktów gier na automatach o niskich wygranych. Służba Celna ujawniła nieprawidłowości w 1536 przypadkach, czyli skuteczność kontroli wyniosła ok. 57,2 proc. i była wyższa niż w 2012 r. W związku z nielegalnym urządzaniem gier na automatach Służba Celna w 2013 r. zatrzymała 5946 maszyn, tj. więcej o 81 proc. niż w 2012 r. (3281 sztuk).

W 2013 r. Służba Celna zatrzymała także 1649 terminali internetowych, na których urządzano nielegalne gry hazardowe. Ponadto zidentyfikowała w internecie dwa nielegalne zjawiska: reklamę i promocję gier hazardowych oraz tzw. programy partnerskie (chodzi o udostępnianie przez właścicieli stron internetowych - za prowizję - linków kierujących do stron internetowych zagranicznych firm bukmacherskich, co ułatwia nawiązywanie kontaktów między polskimi graczami a zagranicznymi firmami hazardowymi). W związku z tym wszczynano postępowania karne-skarbowe i administracyjne.

d3s7x0s
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3s7x0s