Sprzedaż słodyczy w Polsce będzie nadal rosła

W 2009 r. wartość rynku słodyczy wyniosła 6,4 mld zł. W tym roku sprzedaż całej branży może wzrosnąć o kolejne 5 proc., uważają eksperci.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Największy udział w rynku słodyczy w Polsce w 2009 r. miał segment czekolad. Jego liderem jest amerykański koncern Kraft Foods, który w styczniu przejął zajmującego drugie miejsce Cadbury Wedla.

Zdaniem ekspertów sprzedaż słodyczy w Polsce w 2010 r. może wzrosnąć o 5 proc. Sami producenci są bardziej optymistyczni, przewidują wyższe wzrosty sprzedaży.

Na wyższą sprzedaż liczy m.in. Wawel.
- Będzie to możliwe dzięki realizowanym inwestycjom oraz zwiększeniu wydatków na promocję - mówi Dariusz Orłowski, prezes Wawelu. Spółka zamierza kupić nowe linie produkcyjne. Szacunkowa wartość wszystkich tegorocznych inwestycji wynisesi 20 mln zł. W 2009 r. Wawel miał ponad 314 mln zł obrotów oraz 32 mln zł czystego zarobku.

Mieszko zamierza w tym roku wydać na zakup i modernizację maszyn prawie 14 mln zł. W 2009 r. miała 243,2 mln zł przychodów oraz 8,8 mln zł zysku netto. W tym roku liczy na sporo więcej.

Optymizm Jutrzenki

Zarząd Jutrzenki spodziewa się, że w tym roku rynek słodyczy wzrośnie o ok. 7 proc.
- Sprzedaż naszej spółki będzie wzrastać szybciej - zapowiada prezes Jan Kolański. W 2009 r. grupa wypracowała 580 mln zł obrotów oraz 34 mln zł zysku netto.

Rzeczywistość może jednak okazać się nie tak dobra. Wciąż wysokie bezrobocie i rosnąca skłonność Polaków do oszczędzania mogą sprawić, że wydatki na podstawowe artykuły, w tym słodycze, nie będą rosły tak szybko, jak by sobie życzyli ich producenci. Może się też zaostrzyć walka konkurencyjna między nimi. Jeśli producenci będą zmuszeni wydawać więcej pieniędzy na reklamy, rentowność sprzedaży może na tym ucierpieć. Poprawia się natomiast sytuacja na rynku surowcowym. Nie ma już tak gwałtownych wzrostów cen kakao, cukru i innych składników do produkcji słodyczy. Cukier może nawet tanieć w tym roku. Podrożeje natomiast mleko, które obecnie jest bardzo tanie.

Udziały poszczególnych kategorii w rynku słodyczy

  1. czekolady – 21 proc.
  2. praliny – 18 proc.
  3. ciastka – 18 proc.
  4. cukierki – 15 proc.
  5. wafle – 13 proc.
  6. batony – 12 proc.
  7. draże – 3 proc.

(JS)

Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce