Stacje się buntują. Za paliwo zapłacisz tylko gotówką?

Koszty akceptacji kart kredytowych i płatniczych dla stacji paliwowych w Polsce są ponad 40 razy droższe niż przyjęcie gotówki - uważają przedstawiciele PKN Orlen. Proponują oni obniżenie tych opłat przynajmniej do średniej UE, czyli 0,7 proc. transakcji.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe PKN Orlen, płocki koncern opowiada się za zrównoważonym rozwojem obrotu bezgotówkowego.

- Moglibyśmy iść drogą, którą wybrała większość handlowców Portugalii i zrezygnować z akceptowania kart, ale wciąż jeszcze szukamy kompromisu - podkreślił cytowany w stanowisku PKN Orlen Leszek Wieciech, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

- W przypadku braku korzystnych rozwiązań dla rynku handlowcy będą zmuszeni do działań, które umożliwią m.in. rezygnację z przyjmowania płatności kartami. Wynika to głównie z istniejącej dysproporcji pomiędzy kosztami przyjmowania gotówki i akceptacji kart - zaznaczył z kolei prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego Robert Łaniewski.

Zdaniem PKN Orlen, przedłużający się kryzys wymusza na firmach redukcję kosztów. - Stawki opłat interchange w Polsce są kolejnym wydatkiem, na który musimy zwrócić uwagę. Wszystkie nasze stacje zapewniają klientom możliwość płatności kartami, ale w skali roku opłaty związane z systemem bezgotówkowym wiążą się z kosztem ponad 100 mln zł - powiedział cytowany w komunikacie PKN Orlen Marek Podstawa, członek zarządu tej spółki ds. sprzedaży.

Dodał, iż w ocenie płockiego koncernu racjonalnym rozwiązaniem byłoby obniżenie wysokości opłat przynajmniej do średniej w Unii Europejskiej, wynoszącej 0,7 proc. transakcji. Takie rozwiązanie - w ocenie Podstawy - przysłużyłoby się również samym bankom i organizacjom płatniczym, które w dłuższej perspektywie zyskałyby nowych klientów wraz z szybszym tempem wzrostu sieci akceptacji i rozwoju obrotu bezgotówkowego.

Powołując się na dane Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego PKN Orlen podał, że stawki opłat interchange w Polsce są najwyższe w Europie. Wynoszą one co najmniej 1,6 proc. od wartości brutto transakcji i są ponad ośmiokrotnie wyższe niż na Węgrzech czy w Finlandii, a ponad dwukrotnie wyższe w stosunku do wartości średniej stawek obowiązujących we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Najniższą stawkę płaci się w Finlandii, gdzie wynosi ona 0,19 proc., a w Belgii, na Węgrzech, Malcie i w Szwecji 0,21 proc.

- Zbyt wysokie opłaty interchange szczególnie uderzają w te obszary handlu, w których konsumenci mają do czynienia z niskimi marżami, występującymi np. w branży paliwowej. Warto więc, aby klienci wiedzieli, że znaczna część kwoty, którą płacą za paliwo, idzie do organizacji narzucającej bardzo wysokie opłaty za możliwość korzystania z karty - podkreślił Wieciech.

PKN Orlen podał, iż według organizacji EuroCommerce opłaty interchange kosztują unijnych sprzedawców 25 mld euro rocznie. Natomiast według wyliczeń NBP, szacowane przychody banków i organizacji płatniczych z tytułu opłat interchange w Polsce w latach 2004-16 przy założeniu utrzymania poziomu opłat na średnim poziomie 1,50 proc. wyniosą ok. 8,9 mld zł. To - zwraca uwagę płocki koncern - niemal połowa zysku brutto całego polskiego sektora bankowego, jaki osiągnął w 2011 r. i prawie 25 proc. dochodów państwa z podatku PIT za 2011 r.

NBP liczy, że banki obniżą od 1 stycznia 2013 r. opłaty interchange - poinformował PAP w poniedziałek dyrektor departamentu systemu płatniczego w NBP Adam Tochmański. Powiedział, że w piątek Rada ds. Systemu Płatniczego działająca przy NBP zaproponowała, aby do 15 lipca wydawcy kart płatniczych, czyli głównie banki, agenci rozliczeniowi oraz akceptanci kart, np. sklepy, złożyli deklarację o przystąpieniu do programu redukcji opłat interchange.

Opłata interchange to prowizja od każdej bezgotówkowej transakcji realizowanej kartą, płacona przez sprzedawcę na rzecz wydawcy karty.

Źródło artykułu:
To czytają wszyscy
Nawet 355 tys. zł na przeprowadzkę. Europejski kraj szuka mieszkańców
Nawet 355 tys. zł na przeprowadzkę. Europejski kraj szuka mieszkańców
FINANSE
"Rozjechali nam pola i śmiali się w twarz". Rolnicy są oburzeni
"Rozjechali nam pola i śmiali się w twarz". Rolnicy są oburzeni
FINANSE
Leśnicy sprzedają choinki. Oto ceny przed Bożym Narodzeniem
Leśnicy sprzedają choinki. Oto ceny przed Bożym Narodzeniem
FINANSE
Takiego sklepu w Czechach Orlen jeszcze nie miał. Działa całą dobę
Takiego sklepu w Czechach Orlen jeszcze nie miał. Działa całą dobę
FINANSE
Nowy blok tuż obok starego. Mieszkańcom puszczają nerwy
Nowy blok tuż obok starego. Mieszkańcom puszczają nerwy
FINANSE
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
FINANSE
Odkryj
Staż pracy po nowemu. Oto co zmieni się w 2026 r.
Staż pracy po nowemu. Oto co zmieni się w 2026 r.
FINANSE
Hiszpańska szynka z polską flagą. Lidl wycofuje towar ze sklepów
Hiszpańska szynka z polską flagą. Lidl wycofuje towar ze sklepów
FINANSE
Pensja do 10. dnia miesiąca. Nowy obowiązek pracodawców?
Pensja do 10. dnia miesiąca. Nowy obowiązek pracodawców?
FINANSE
Nie tylko energetyki. Rząd chce wyższych danin też za te napoje
Nie tylko energetyki. Rząd chce wyższych danin też za te napoje
FINANSE
Problem z przesiadką na lotnisku? Można odzyskać nawet 600 euro
Problem z przesiadką na lotnisku? Można odzyskać nawet 600 euro
FINANSE
Gotuje się w Dino. Związkowcy oficjalnie ogłosili spór z gigantem
Gotuje się w Dino. Związkowcy oficjalnie ogłosili spór z gigantem
FINANSE
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀