WAŻNE
TERAZ

Intymne zdjęcia kobiet w sieci bez ich wiedzy. UODO reaguje po tekście WP

Super sprzedawca - ładny naśladowca!

Stara prawda mówi, że ładnym jest w życiu łatwiej

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Stara prawda mówi, że ładnym jest w życiu łatwiej. Ile byśmy nie mówi o wewnętrznym pięknie, to pierwsze wrażenie zazwyczaj robi nasza uroda. W końcu w 9 przypadkach na 10 - najpierw nas widzą, a później słyszą.

Uroda ma jednak znaczenie nie tylko w życiu prywatnym, ale i pracy. Szczególnie ważna jest w przypadku przedstawicieli tych zawodów, którzy mają kontakt z klientami.

Okazuje się jednak, że sama uroda to nie wszystko. Ważna jest też mowa ciała, ale nie jakakolwiek - tylko bardzo konkretna. Polscy badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej dowiedli, że prawdziwy sukces w sprzedaży, osiągają osoby ładne, które swoją mimiką i gestykulacją naśladują klientów.

Przez lata wielu badaczy z całego świata przeprowadzało eksperymenty dotyczące wpływu urody na pracę. Dr Michael Lynn z Cornell University z Nowego Jorku dowiódł na przykład, że najwyższe napiwki dostają kelnerki o blond włosach i z dużym biustem. Mimo, że klienci deklarowali, że najważniejsza jest dla nich jakość obsługi, wyższe napiwki zostawiali urodziwym i hojnie obdarzonym przez naturę blondynkom. Badania przeprowadzono na próbie blisko 400 kelnerek, trudno więc sądzić, że wyniki są przypadkowe.

W przypadku kelnerek najważniejszym atrybutem urody okazał się biust. A co decyduje o tym, że sprzedawca może zyskać tytuł super sprzedawcy? Jak niedawno wykazali polscy badacze, także w tym fachu ważna jest uroda. Ale nie tylko. Pięknej buzi powinny też towarzyszyć konkretne gesty i mimika. Choć może wydawać się to bez znaczenia, uroda w połączeniu z naśladowaniem zachowania klienta, znacznie podnosi nie tylko skuteczność sprzedaży, ale i wyzwala przywiązanie do sklepu i marki.

Eksperyment, którego celem było sprawdzenie, jakie czynniki mogą spowodować wzrost sprzedaży i większe zainteresowanie kobiet daną marką kosmetyczną, przeprowadziła Zofia Szypowska, studentka V roku psychologii społecznej w SWPS pod kierownictwem dr Wojciecha Kuleszy.

W eksperymencie wzięła udział jedna sprzedawczyni - raz ucharakteryzowana na atrakcyjną, za drugim razem na mniej urodziwą, która miała za zadanie naśladować klientkę, wykonywać gesty przeciwne niż kupująca lub zachować postawę swobodną. Po zakupach każda z klientek została poproszona o wypełnienia krótkiej ankiety na temat zadowolenia z jakości obsługi i ponownej chęci dokonania zakupów w sklepie.

Okazało się, że klientka obsługiwana przez atrakcyjną kobietę, która naśladuje jej gesty, mimikę i postawę jest w stanie wydać nawet 100 zł więcej niż podczas zwykłej, rutynowej obsługi. Jest też bardziej zadowolona z jej jakości i częściej zrobi zakupy w danym sklepie niż klientka, którą obsługuje mniej urodziwa ekspedientka stosująca odwrotną do niej mowę ciała. Antynaśladowanie gestów, a więc odwrotne kopiowanie zachowania drugiej osoby, np. gdy klientka gestykuluje prawą ręką, a sprzedawczyni lewą, wywołuje bardzo niski poziom zadowolenia z obsługi. Natomiast atrakcyjna sprzedawczyni, która nas naśladuje, wyzwala w nas niemal najwyższą ocenę. – Wnioski z tego badania można z powodzeniem przenieść na grunt wszelkich firm usługowych, takich jak np. salony komórkowe czy banki – przekonuje Zofia Szypowska. – Uzyskane wyniki wnoszą też wiele do teorii atrakcyjności, mówiącej o tym, że piękni ludzie są lepiej odbierani przez społeczeństwo i mają więcej pozytywnych cech. Okazuje się, że wystarczy dodać inny
mechanizm oddziaływania wpływu społecznego, aby miały one jeszcze większy wpływ na ludzi, co znacznie pogłębia dotychczasową wiedzę – dodaje.

Wyniki badań naukowców z SWPS mogą mieć ogromne znaczenie dla pracowników bezpośrednio obsługujących klientów w różnych branżach. Okazuje się bowiem, że niewielkim nakładem środków, można uzyskać znacznie lepsze wyniki sprzedaży, jednocześnie przywiązując klientów do firmy. A przecież o to chodzi każdemu sprzedawcy, oczywiście jeśli chce zasłużyć na tytuł super sprzedawcy.

AD/MA

[

Obraz

]( http://praca.wp.pl/zarobki.html )

Wybrane dla Ciebie

Kłopoty dużej spółdzielni mleczarskiej. Zarząd mówi o błędach
Kłopoty dużej spółdzielni mleczarskiej. Zarząd mówi o błędach
Skarżą się na bony rabatowe. "Do UOKiK wpłynęło ponad 300 sygnałów"
Skarżą się na bony rabatowe. "Do UOKiK wpłynęło ponad 300 sygnałów"
Nie odbierzesz kaucji za butelki? Mówią, co stanie się z pieniędzmi
Nie odbierzesz kaucji za butelki? Mówią, co stanie się z pieniędzmi
Zła wiadomość dla oszczędzających. Zmiana weszła w życie
Zła wiadomość dla oszczędzających. Zmiana weszła w życie
Buduje osiedle, chce wyciąć 100-letnie drzewa. Gmina rozkłada ręce
Buduje osiedle, chce wyciąć 100-letnie drzewa. Gmina rozkłada ręce
Waloryzacja emerytur 2026. Niektórzy dostaną o 200 zł więcej [TABELA]
Waloryzacja emerytur 2026. Niektórzy dostaną o 200 zł więcej [TABELA]
Godzinami czekali na odprawę. Tłumy na lotnisku w Polsce. Oto nagranie
Godzinami czekali na odprawę. Tłumy na lotnisku w Polsce. Oto nagranie
Niemcy przenoszą do Polski produkcję słodyczy. Oto szczegóły
Niemcy przenoszą do Polski produkcję słodyczy. Oto szczegóły
"To wygląda jak pomyłka". Tyle Magdalena wydała za wizytę u lekarza
"To wygląda jak pomyłka". Tyle Magdalena wydała za wizytę u lekarza
Ceny piwa pójdą w górę. Niemiecki gigant zapowiada podwyżki
Ceny piwa pójdą w górę. Niemiecki gigant zapowiada podwyżki
20 gr za kilogram marchwi. Rolnicy interweniują u prezydenta
20 gr za kilogram marchwi. Rolnicy interweniują u prezydenta
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę