System edukacji powinien napędzać innowacje

Według raportu Education at Glance 2013 przygotowanego przez OECD ponad 20% Polaków legitymuje się wykształceniem wyższym

System edukacji powinien napędzać innowacje
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Według raportu Education at Glance 2013 przygotowanego przez OECD ponad 20% Polaków legitymuje się wykształceniem wyższym. Odsetek ten jednak cały czas rośnie a młode pokolenie ponad 2 razy częściej niż ich rodzice wybiera się na studia. Pomimo tego pozytywnego wskaźnika, odwrotnie jest niestety w kwestii powiązanej z nim innowacji – tutaj Polska notuje coraz słabsze wyniki.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), skupiająca 34 wysoko rozwinięte i demokratyczne państwa, opublikowała najnowszy raport „Education at Glance 2013”. Jest to publikacja cykliczna przedstawiająca trendy i inwestycje w dziedzinie edukacji oraz analizująca jakość wyników nauczania. Tegoroczne badanie objęło wszystkich członków OECD a dodatkowo Rosję, Brazylię oraz 6 państw należących do grupy G20 (Argentyna, Chiny, Indie, Indonezja, Arabia Saudyjska i RPA). W raporcie została również uwzględniona Polska, która do OECD należy od 1996 roku. W kontekście rozpoczętego niedawno roku akademickiego publikacja zmusza do zastanowienia się nad kondycją polskiego systemu edukacji.

Poziom skolaryzacji a rozwój gospodarki

Średni poziom skolaryzacji (odsetek osób uczących się w stosunku do liczby ludności w określonym przedziale wiekowym) w krajach OECD wynosi 30%, w Polsce liczba osób z wyższym wykształceniem to trochę ponad 20% populacji. W Izraelu poziom skolaryzacji wynosi około 50%, w Stanach Zjednoczonych 40% i niecałe 30% w Niemczech. Na pozór, wiec poziom wykształcenia nie wpływa na rozwój gospodarki. Warto jednak spojrzeć na dane z innej perspektywy i porównać procent osób z wyższym wykształceniem w całym społeczeństwie z odsetkiem osób idących na studia. Wówczas okaże się, że w wymienionych państwach liczby te są bardzo do siebie zbliżone i nie występuje tam zjawisko masowego kontynuowania nauki na studiach. W Polsce sytuacja wygląda zupełnie odwrotnie. Młode pokolenie dwa razy częściej podejmuje kształcenie wyższe niż ich rodzice. Oznacza to, że ilość Polaków posiadających wyższe wykształcenie szybko rośnie. Pod tym względem wyprzedza nas jedynie Korea Południowa, w której poziom skolaryzacji wynosi 40%, ale naukę w
szkole wyższej rozpoczyna 60% młodych ludzi. Naturalnie więc rodzi się pytanie: jakim cudem przy tak zbliżonych wskaźnikach, poziom rozwoju gospodarki Polski i Korei jest tak dramatycznie różny?

„W Korei powstają ogromne koncerny opracowujące innowacyjne rozwiązania, natomiast Polska pod tym względem notuje coraz słabsze wyniki. W ostatnim rankingu innowacyjności znaleźliśmy się nawet za Rumunią i Bułgarią, które przecież są o wiele biedniejszymi krajami, mają więc mniej pieniędzy na finansowanie rozwoju technologicznego.” – mówi prof. Krzysztof Rybiński, Rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Potrzebna jest zmiana mentalności

Brak rozwoju przedsiębiorstw i innowacyjności jest wynikiem systemu edukacji. Mamy coraz więcej osób legitymujących się wyższym wykształceniem. Na jego zdobycie młodzi ludzie poświęcają, aż 5 długich lat. W wielu przypadkach jest to czas zmarnowany ponieważ studenci nie dostają żadnej wiedzy na temat potrzeb realnego biznesu. Dlatego absolwenci, nierzadko kilku kierunków, nie potrafią się odnaleźć na rynku pracy, a jeżeli przy odrobinie szczęścia dostaną angaż to okazuje się, że brakuje im podstawowych umiejętności i muszą uczyć się wszystkiego od nowa. Okres studiów powinien być więc czasem, kiedy młodzi dostają ogromną dawkę wiedzy, rozbudzane są w nich zainteresowania, zostają zainspirowani do działania i jednocześnie wepchnięci w świat biznesu.

„Od moich nauczycieli akademickich wymagam, żeby udostępnili studentom nie tylko wiedzę ale również swój kapitał relacji. Prace dyplomowe mają rozwiązywać realne problemy firm, a nie być sprytnym zlepkiem fragmentów innych publikacji. Z pomocą profesorów młodzi ludzie powinni już w czasie studiów otwierać swoje pierwsze działalności gospodarcze. Jeżeli upadną to też dobrze, bo zdobędą bardzo cenne doświadczenia, które zapewnią że, odbierając dyplom ukończenia uczelni wyższej, będą wyposażeni w wiedzę i doświadczenie, które pozwoli na udane rozpoczęcie życia zawodowego, miejmy nadzieję że coraz częściej w roli przedsiębiorcy, a nie pracownika . Dlatego o pozytywnych zmianach w polskim systemie edukacji powinna świadczyć w najbliższych latach liczba nowo powstałych firm tworzonych przez absolwentów.”

MA

finansestudiawykształcenie

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (73)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.