Szansa na dużą gotówkę i zmniejszenie kosztów
PKN Orlen analizuje sprzedaż udziałów w firmie kolejowej i spółce zajmującej się przewozami drogowymi.
05.01.2009 | aktual.: 05.01.2009 10:29
W ocenie specjalistów za 100 proc. udziałów w Orlenie KolTrans i w Orlenie Transport może uzyskać 200-300 mln zł. Zainteresowani ich nabyciem już są. Najwięksi prywatni przewoźnicy kolejowi z chęcią kupią zwłaszcza Orlen KolTrans. Paliwowa grupa może też uzyskać duże oszczędności (około 20 proc.) na samym outsourcingu usług transportowych i bocznicowych. Oznaczałoby to przekazanie zewnętrznym firmom wszystkich zleceń na wykonywanie przewozów i zarządzanie taborem oraz infrastrukturą kolejową. Dziś ich koszty szacowane są przez specjalistów na co najmniej 300 mln zł.
Giełdowa spółka rozważa sprzedaż obu firm, gdyż chce się skupić na podstawowej działalności. Dodatkowo jej przedstawiciele uważają, że outsourcing usług transportowych jest bardziej opłacalny, niż przewozy realizowane we własnym zakresie.
Przewoźnicy zewnętrzni są w stanie zapewnić lepsze wykorzystanie taboru, tańsze zakupy i naprawy. Inne koncerny paliwowe na świecie już dokonały outsourcingu.
W Polsce tą drogą poszły też niektóre firmy , takie jak Zakłady Azotowe Puławy i Zakłady Chemiczne Police. Przewozy drogowe zewnętrznym podmiotom zleciły Azoty Tarnów i Grupa Lotos. Transport kolejowy zamierzają jednak realizować samodzielnie.
20 proc. - o tyle mogą spaść koszty usług transportowych i bocznicowych grupy PKN Orlen, jeśli zarząd zleci je wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. Dziś wynoszą co najmniej 300 mln zł.
Tomasz Furman
Tekst z kolumny nr 1 Gazety Giełdy Parkiet