Szczecin/ PŻB i PRS podpisali umowę o monitoringu emisji CO2
Polska Żegluga Morska oraz Polski Rejestr Statków będą współpracować przy monitorowaniu, raportowaniu i weryfikacji emisji CO2 ze szczecińskich jednostek. Umowę na rzecz ochrony środowiska podpisano w piątek - poinformował PAP armator.
16.09.2016 14:45
"Podpisanie umowy o współpracy to wynik wprowadzenia przez Unię Europejską rozporządzenia w sprawie kontroli emisji gazów cieplarnianych, czyli tzw. Mechanizmu MRV (Monitoring, Reporting, Veryfication)" - powiedział PAP doradca dyrektora naczelnego Polskiej Żeglugi Morskiej Krzysztof Gogol. Jak wyjaśnił, monitoring dotyczy wszystkich statków o pojemności powyżej 5 tys. ton rejestrowanych brutto, które od 1 stycznia 2018 r. będą zwijały do portów Unii Europejskiej.
"Polski Rejestr Statków przygotowuje nasze jednostki do wykonywania pomiarów. Wybierze również odpowiednią metodę badawczą, spośród proponowanych: wnioskowanie z dokumentów dostaw paliwa, badanie jakości paliwa w zbiornikach na statkach, stosowanie specjalnych urządzeń do mierzenia przepływy paliwa lub kontrola samych spalin" - wymieniał Gogol. Jak podkreślał, do tej pory nie została podjęta decyzja o wyborze zastosowanej metody, ani o zakupie niezbędnych urządzeń pomiarowych.
"W 2017 r. wszystkie nasze statki będą przygotowywane do pomiarów, tak aby w 2018 r. być gotowym do mierzenia emisji gazów cieplarnianych. Polski Rejestr Statków będzie również odpowiedzialny za przedkładanie Komisji Europejskiej sprawozdań z kontroli. Obowiązek przekazywania raportów rozpocznie się 30 kwietnia 2019 r." - dodał.
"Wprowadzenie obowiązku kontroli to mały kamyczek ze strony Unii Europejskiej, aby globalnie zmniejszyć emisję CO2. Prawdopodobnie podobne działania będą w przyszłości zastosowane wobec transportu drogowego. Dzięki temu możliwa będzie zarówno kontrola, jak i redukcja emisji gazów cieplarnianych" - podkreśla.
Polska Żegluga Morska współpracuje z Polskim Rejestrem Statków od początków swojej działalności, czyli od 1951 r. Wspólne działania dotyczą m.in. nadzoru stoczniowego podczas budowy statków oraz technicznego podczas ich eksploatacji, a także szkolenia załóg.
We flocie szczecińskiego armatora obecnie znajduje się 59 statków. Jednostki pływają na wszystkich morzach i oceanach świata, ale ich głównym rynkiem jest Ocean Atlantycki oraz wody europejskie. Polska Żegluga Morska zatrudnia około 2500 marynarzy.