Szybko rosną nowe świątynie konsumpcji
Coraz mniej ludzi odwiedza centra handlowe. Mimo to w tym roku może paść rekord, jeżeli chodzi o budowę nowych obiektów - pisze "Rzeczpospolita".
21.01.2015 | aktual.: 21.01.2015 10:47
W 2015 r. może przybyć 547 tys. mkw. powierzchni w centrach, co oznaczałoby wzrost o niemal 65 proc. w porównaniu do poprzedniego roku - szacuje firma doradcza JLL. Zaś firma CBRE podaje, że na koniec 2014 r. w budowie było 770 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.
Dane są o tyle zaskakujące, że zainteresowanie klientów centrami handlowymi i robieniem tam zakupów spada. Jak wynika z danych badających ruchu w takich obiektach Experian FootFall, tylko w listopadzie spadł on w Polsce o 2,8 proc., a były w minionym roku miesiące z nawet 10-proc. spadkami.
Centra w Polsce wygrywają zdecydowanie z ulicami handlowymi. Dochodzi tam do swego rodzaju kumulacji popytu, stąd zainteresowanie takimi projektami nie spada - wyjaśnia Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Jak mówi Faliński, siłę takich obiektów widać też po tym, że skupiając się na sklepach głównie o średnich powierzchniach są w stanie dzięki większemu ruchowi i tak dać im znacznie wyższe obroty, niż gdyby były one ulokowane przy ulicach handlowych.
Więcej na http://www.rp.pl