Tarnobrzeg: 10 zł i 15 zł za wywóz śmieci od lipca 2013 r.

Spośród największych miast Podkarpacia tylko radni Tarnobrzega ustalili już opłaty za wywóz śmieci. Od 1 lipca 2013 r. za odpady posegregowane stawka wyniesie 10 zł od osoby, a za nieposegregowane - 15 zł. Opłaty naliczane będą od liczby osób w gospodarstwie.

31.12.2012 | aktual.: 31.12.2012 12:03

Dyrektor kancelarii prezydenta Tarnobrzega Wojciech Malicki powiedział PAP, że obecnie odbiorem odpadów w mieście zajmują się różne firmy, z którymi poszczególne spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe odrębnie podpisały umowy. Nie zna jednak wysokości stawek.

W Rzeszowie, Krośnie i Przemyślu dotychczas nie ustalono stawek za wywóz śmieci, wybrano jedynie wariant naliczania opłat. We wszystkich tych miastach płatności będą naliczane - podobnie jak w Tarnobrzegu - od liczby mieszkańców w gospodarstwie.

Joanna Niepokój z biura prezydenta Krosna powiedziała, że dotychczas uchwała w sprawie opłaty nie została przez radnych podjęta ze względu na brak wspólnego stanowiska Komisji Gospodarki Komunalnej, Samorządu i Ochrony Środowiska. Proponowano 9,95 zł miesięcznie za odpady segregowane i 19,90 nieposegregowane.

Sprawą stawek radni tych miast zajmą się prawdopodobnie w styczniu.

Obowiązek uchwalenia sposobu naliczania tych opłat nakłada na gminę nowa ustawa o utrzymaniu czystości w gminach. Według jej zapisów gminy mogą wybrać tylko jeden spośród czterech wariantów metody naliczania opłat: od gospodarstwa domowego, od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo, od powierzchni mieszkalnej i od zużycia wody w danej nieruchomości.

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi ma ruszyć od lipca 2013 r. Do tego czasu władze lokalne mają wprowadzić nowe rozwiązania - m.in. rozstrzygnąć przetargi na firmy, które będą odbierać śmieci od mieszkańców.

Według nowych przepisów odpowiedzialność za gospodarkę odpadami - organizację ich odbioru od mieszkańców i utylizację - ponosi gmina. Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy tylko i wyłącznie do gminy.

Obecnie to właściciele nieruchomości, m.in. spółdzielnie mieszkaniowe, decydują, kto odbiera od nich odpady oraz ustalają stawki za wywóz śmieci.

Gminy są zobowiązane, aby do końca 2020 r. poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów takich jak papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne wynosił co najmniej 50 proc. w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Do lipca 2020 r. odpady ulegające biodegradacji składane na składowiskach mają nie przekraczać 35 proc. całkowitej masy tych odpadów.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)