TF Silesia podpisało list intencyjny z Konsorcjum PN System
Towarzystwo Finansowe Silesia, właściciel terenów postoczniowych w Szczecinie, podpisało list intencyjny z Konsorcjum PN System, które startuje w przetargu na budowę tunelu łączącego Niemcy i Danię.
"Na mocy listu intencyjnego TFS i PN System podejmą wspólne działania mające na celu utworzenie i zorganizowanie na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej zakładu produkującego wielkogabarytowe elementy stalowe przyszłego tunelu. Projekt inwestycyjny, zaplanowany na lata 2012-2017, zakłada udostępnienie Konsorcjum PN System części infrastruktury stoczniowej. Pięcioletni okres wynajęcia obiektów stoczni może zostać wydłużony" - poinformowało PAP we wtorek w komunikacie Towarzystwo.
Chodzi o tunel drogowo-kolejowy Femern Sund Baelt, który połączy Niemcy z Danią. Tunel ma zostać oddany do użytku w 2020 roku. Wartość inwestycji szacuje się na 5,1 mld euro.
- Jeżeli Konsorcjum PN System uda się pozyskać zlecenie na budowę tunelu Femern Sund Baelt, tereny byłej Stoczni Szczecińskiej otrzymają potężny zastrzyk kapitału inwestycyjnego. Projekt konsorcjum jest bardzo ambitny, prestiżowy i co ważne - ma charakter długoterminowy - komentuje prezes Silesii Wojciech Bańkowski.
Według dokumentu Konsorcjum PN System powstało z połączenia biura projektowo-handlowego MARCON, należącego do Jerzego Piskorza-Nałęckiego, byłego konstruktora Stoczni Szczecińskiej oraz biura projektowego konstrukcji technologicznych CAD Projekt i działającego w zakresie budownictwa inżynieryjnego przedsiębiorstwa INTOP Szczecin.
Z końcem lipca TF Silesia wydzierżawiło część dawnej Stoczni Szczecińskiej Nowa spółce Kraftport, która - według zapewnień Silesii - będzie "prowadzić działalność z zakresu remontów i budowy jednostek pływających" i docelowo pracę w niej ma znaleźć około tysiąca osób. Umowa dzierżawy między TF Silesia i Kraftport ma charakter długoterminowy.
Jednocześnie we wtorek senator Krzysztof Zaremba (PiS) poinformował dziennikarzy, że tego dnia wysłał listem poleconym do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez przekroczenie lub naruszenia obowiązków przez prezesa Bańkowskiego.
Zdaniem polityka Towarzystwo wydzierżawiło tereny stoczni na 10 lat z możliwością wykupu tych terenów po roku firmie, która "nie ma w zasadzie szans na zrealizowanie przyjętych na siebie zobowiązań, a umowa dzierżawy wydaje się być skierowana przeciw interesom Skarbu Państwa". - Dzierżawca nie ma, bowiem żadnego doświadczenia ani w remontach ani w budowie statków - dodał.
Senator podkreślił, że zgodnie z danymi z krajowego rejestru sądowego firma została zarejestrowana 29 lipca br., trzy dni po podpisaniu umowy dzierżawy. Jedynym właścicielem firmy jest Fryderyk Frejowski, drobny śląski przedsiębiorca, zajmujący się docieplaniem budynków klinkierem.
Poinformował także, że zgodnie z KRS Kraftport ma kapitał zakładowy w wysokości 5 tys. zł. - Oferta Kraftport nie istnieje. To firma krzak, mieszcząca się w opuszczonej wilii. Chodzi o to, by w Szczecinie nie było przemysłu stoczniowego, a 44 ha uzbrojonego terenu piechotą nie chodzą - mówił dziennikarzom Zaremba, sugerując, że "wirtualna" oferta powstała na potrzeby zbliżających się wyborów.
Komentując działania senatora Silesia w oświadczeniu przesłanym PAP stwierdziła: "W ocenie TFS złożone zawiadomienie do prokuratury jest odpowiedzią na zawiadomienie do prokuratury złożone przez TFS, w którym zarzucono członkom zarządu Porty Holdingu (na gruzach Porty Holding SA powstała w 2002 r. Stocznia Szczecińska Nowa - PAP) działanie na szkodę TFS poprzez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat TFS. Pewne zdziwienie TFS budzi zdecydowane zaangażowanie się senatora Zaremby po jednej stronie sporu".
Towarzystwo "wstrzymuje się od dalszych komentarzy oczekując na podjęcie ewentualnych działań przez prokuraturę". Zadeklarowało też wolę pełnej współpracy przy wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości natury prawnej.
Towarzystwo Finansowe Silesia jesienią zeszłego roku wylicytowało najważniejsze nieruchomości wchodzące w skład SSN. TF Silesia z siedzibą w Katowicach specjalizuje się w rewitalizacji gospodarczej i zagospodarowywaniu obszarów poprzemysłowych.