Toya chce do '14 otworzyć ok. 200 nowych sklepów patronackich
18.07. Warszawa (PAP) - Toya, spółka działająca na rynku artykułów przemysłowych, zamierza do 2014 r. otworzyć około 200 nowych sklepów patronackich. Na ten cel przeznaczy 10-15...
18.07.2011 | aktual.: 18.07.2011 13:23
18.07. Warszawa (PAP) - Toya, spółka działająca na rynku artykułów przemysłowych, zamierza do 2014 r. otworzyć około 200 nowych sklepów patronackich. Na ten cel przeznaczy 10-15 mln zł ze środków pozyskanych z zaplanowanej na lipiec emisji akcji - poinformował prezes Toya, Grzegorz Pinkosz, podczas konferencji. W ciągu kilku lat spółka chce stać się liderem rynku narzędzi i elektronarzędzi ręcznych w Polsce.
"Naszym celem strategicznym na najbliższych kilka lat jest uzyskanie pozycji lidera na rynku Polskim i wzmacnianie pozycji na rynkach zagranicznych. Środki pozyskane z emisji mają się przyczynić do realizacji tego celu" - powiedział dziennikarzom Pinkosz.
Dodał, że obecnie udziały Toya wynoszą ponad 7 proc. rynku, co daje spółce pozycję wicelidera na rynku krajowym.
Toya szacuje, że z zaplanowanej na lipiec oferty publicznej może pozyskać od 77 mln zł do 120,7 mln zł netto. Środki te przeznaczy na realizację celów rozwojowych w latach 2011-12, m.in. poszerzenie oferty produktowej, ekspansję zagraniczną, konsolidację rynku krajowego oraz rozwój sieci dystrybucji.
"W przypadku tradycyjnego kanału sprzedaży planujemy wzrost liczby sklepów patronackich, których zadaniem jest promocja marki Yato. Chcemy otworzyć blisko 200 nowych punktów do 2014 roku. Będziemy także rozwijać sieć przedstawicieli handlowych" - poinformował Pinkosz.
Wsparcie finansowe w kwocie 3-6 mln zł uzyska również nowoczesny kanał dystrybucji w postaci sklepu internetowego.
"W zeszłym roku został uruchomiony firmowy portal. Chcielibyśmy w znaczący sposób rozwinąć ten kanał i pozyskać klienta masowego, zarówno jeśli chodzi o profesjonalistów, jak i domowych majsterkowiczów" - podał prezes.
Spółka przeznaczy także 4-7 mln zł na usprawnienie systemów informatycznych wspomagania sprzedaży.
W prospekcie emisyjnym Toya poinformowała, że zamierza rozwijać się również poprzez akwizycje. Interesuje ją przejęcie pakietu większościowego spółki branżowej.
"W tej chwili prowadzimy wstępne rozmowy z dwoma podmiotami. Są to firmy działające na rynku polskim" - powiedział Pinkosz.
"Poprzez akwizycję chcemy zyskać nowy know-how oraz uzyskać dostęp do nowych segmentów rynku" - dodał.
Toya, której eksport stanowi obecnie 24 proc. sprzedaży zamierza umacniać swoją pozycję na dotychczasowych rynkach oraz wejść produktowo do nowych krajów, głównie na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej oraz Azji Południowo-Wschodniej.
"Planujemy dokapitalizować działającą w Chinach spółkę współkontrolowaną Yato China Trading. Na ten cel z emisji przekażemy 5-10 mln zł. Natomiast wraz z naszym chińskim partnerem chcemy zwiększyć kapitały tej spółki łącznie o ok. 20 mln zł" - poinformował Pinkosz.
Yato China Trading to spółka utworzona przez Toya i Saame Tools China w 2008 r. Polska spółka posiada w niej 51 proc. udziałów. Jej siedziba znajduje się w Szanghaju. Eksport Yato China Trading stanowił w 2010 r. 56 proc. jej przychodów. Sprzedaje ona narzędzia grupy na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, Australii i Oceanii, Afryki Północnej oraz Ameryki Centralnej i Południowej. W wynikach finansowych Toya konsolidowany jest zysk netto z działalności tej spółki.
Toya posiada także spółkę zależną w Rumunii, której zadaniem jest dystrybucja i sprzedaż produktów na rynku lokalnym. Toya w pełni konsoliduje wyniki osiągane przez Toya Romania.
Lwią część środków pozyskanych z emisji, bo od. 42 mln zł do 60,7 mln zł, Toya przeznaczy na kapitał obrotowy.
"Umożliwi to skokowe zwiększenie gamy asortymentowej, poprzez poszerzenie oferty marki Yato oraz rozwój nowych linii produktowych, skierowanych do nowych grup odbiorców" - skomentował prezes spółki.
W tym celu Toya dofinansuje także kwotą 3-7 mln zł Centrum Rozwoju Produktów.
Obecnie w asortymencie Grupy Toya znajduje się ponad 6 tys. artykułów sprzedawanych pod siedmioma markami własnymi.
Działalność spółki obejmuje projektowanie produktów, zlecanie i nadzór jakościowy nad ich produkcją oraz dystrybucję pod własnymi markami poprzez sieć sprzedaży na rynku krajowym i zagranicznym - w krajach Europy Środkowej, Południowej i Wschodniej, na Bałkanach oraz w krajach Azji Południowo-Wschodniej, Australii i Oceanii, Afryki Północnej, Ameryki Centralnej i Południowej.
Grupa kapitałowa Toya wypracowała w 2010 r. przychody w wysokości ponad 189,1 mln zł wobec blisko 167,2 mln zł rok wcześniej. Zysk netto z działalności handlowej w tym okresie wyniósł blisko 21,3 mln zł wobec 12,5 mln zł w 2009 roku.
Przedstawiciele spółki podtrzymali zamiar uzyskania w 2011 r. dwucyfrowej dynamiki przychodów.
Rezultaty osiągnięte przez Toya w I kwartale 2011 r. mogą zostać opublikowane jeszcze w trakcie trwania oferty publicznej. Spółka nie planuje natomiast przedstawić prognozy finansowej na 2011 rok.
Harmonogram oferty publicznej spółki przewiduje jej debiut na GPW najwcześniej 5 sierpnia. (PAP)
jow/ asa/