Trzy paski... czwarty gratis... czyli o nieuczciwej konkurencji
Spodnie dresowe a na nich trzy paski… czwarty gratis… wielu z nas ten widok nie jest obcy. Wrósł nie tylko w krajobraz polskich blokowisk, ale równie często występuje w dowcipach jako element stroju panów o dość szerokich karkach i odwrotnie proporcjonalnie szerokich horyzontach myślowych.
15.07.2008 | aktual.: 28.10.2008 16:55
Dlaczego czwarty pasek w tym przypadku nabrał elementów humorystycznych i zwraca naszą uwagę? Dlatego, że jest aluzją do wyrobów firmy, która wypuszczając na rynek odzież sportową, ozdabiała ją trzema paskami – zastrzeżonym elementem identyfikacji wizualnej. Ozdabianie podobnymi paskami odzieży bazarowej miało nawiązywać do popularnej marki. W związku z faktem, że trzy paski były chronione prawem, postanowiono nieudolnie oznaczyć podróbki paskiem czwartym, tzw. „gratisem”.
Istnieją różne formy nieuczciwej konkurencji. Jedną z najbardziej drastycznych jest wypuszczanie imitacji pod znaną marką: produkty sygnowane są oryginalną nazwą a ich opakowania do złudzenia przypominają te oryginalne. Produkty tego typu kuszą swoich nabywców przede wszystkim ceną. Od oryginału zaś, oprócz miejsca i sposobu produkcji oraz niskiej ceny, różnią się przede wszystkim równie niską jakością.
Jeszcze inną formą nieuczciwej konkurencji jest wypuszczanie na rynek artykułów podobnych do markowych, jednak nieznacznie różniących się od oryginału opakowaniem czy nazwą - do złudzenia jednak przypominającą tę właściwą. Działaniom tego typu wojnę wydało Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka, które rozpoczęło kampanie uświadamiające konsumentów. Na billboardach polskich miast mogliśmy oglądać „fałszywki”, których opakowania były lustrzanym odbiciem tych oryginalnych. W zamierzeniu akcja miała uświadamiać społeczeństwo, czym są „podróbki” i ostrzegać ich przed tak „zakamuflowanymi” bublami.
Słowa, dźwięki, zapachy...
czyli o różnych formach znaków towarowych
Zasadniczą funkcją znaku towarowego jest jego umiejętność rozróżniająca, pozwalająca na odróżnienie towarów różnych producentów. Za pomocą znaku towarowego produkty tracą swą anonimowość. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenia stają się znakiem towarowym dopiero po nałożeniu na konkretny produkt. I tak znakiem towarowym nie może być nazwa czy element graficzny w oderwaniu od konkretnych produktów. Funkcją znaku jest także wskazywanie na pochodzeniu danego towaru – przy czym nie chodzi tu o fizyczno-geograficzne wywodzenie się wyrobu, ale o fakt, że „towary sygnowane określonym znakiem są tego samego pochodzenia, a więc pochodzą od uprawnionego do nakładania znaku i wprowadzenia oznakowanego towaru do obrotu”.
Samo pojęcie znaku towarowego precyzowane jest w świetle prawa jako „oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (...). W szczególności może to być wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy”. Założenie podstawowe jest takie, że znak musi być postrzegalny zmysłowo: czy to zmysłem wzroku, dotyku, słuchu, czy też poprzez zmysł węchu.
Najczęściej spotykanymi formami są znaki słowne, słowno- graficzne lub graficzne. Tworzone za pomocą słów, liter, cyfr a także rysunków, symboli, zestawień kolorystycznych i innych form graficznych odbierane są za pomocą zmysłu słuchu lub wzroku.
Istnieją także znaki towarowe w formie przestrzennej. Może to być niespotykany flakon perfum lub charakterystyczny kształt butelki. O obowiązujących ustawach prawnych...
Sam pomysł na ochronę własności niematerialnej, jaką jest znak towarowy, narodził się już pod koniec XIX wieku i uzyskał swoją formę prawną pod postacią Konwencji paryskiej o ochronie własności przemysłowej. Zapisy konwencji odnoszą się m.in.: do przedmiotów ochrony, zasady niezależności patentów, zasady równego traktowania oraz zasady pierwszeństwa.
WIELE HAŁASU O NIC... CZYŻBY?
Czyli co nam daje rejestracja znaku?
Najważniejszym aspektem zastrzeżenia znaku towarowego jest uzyskana w drodze prawa wyłączność na użytkowanie znaku. Nasze prawo wyłączności bywa naruszane dość często, ale uzyskanie ochrony prawnej na znak towarowy daje nam dobrą sytuację przy ewentualnym procesie. Chcąc zarejestrować znak towarowy w Urzędzie Patentowym możemy skorzystać z usług rzecznika patentowego lub możemy zwrócić się do firm, które zajmują się kompletnym przygotowaniem wniosków o udzielenie prawa ochronnego.
Elżbieta Zielińska
Yeslogo
Wybierz LOGO dla Twojego biznesu! Zobacz logo z nazwą Twojej firmy