Tylu pasażerów poleci z Radomia. Ambitne plany spaliły na panewce

W nadchodzącym sezonie, trwającym od końca marca do końca października, z lotniska w Radomiu poleci maksymalnie 90 tys. osób - wskazuje Rynek Lotniczy. To wynik daleki od założeń. Już w 2024 r. port miał odprawić około 450 tys. pasażerów.

Puste lotnisko w RadomiuPuste lotnisko w Radomiu
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER
Adam Sieńko
oprac.  Adam Sieńko

Modernizacja lotniska w Radomiu kosztowała około 800 mln zł. Tuż po otwarciu portu w kwietniu 2023 r. tłumaczono, że lotnisko odciąży warszawskie Okęcie, które zbliża się do granic swojej przepustowości.

W pierwszych ośmiu miesiącach działalności radomski port miał obsłużyć 250 tys. pasażerów. W 2024 r. zakładano, że z obiektu skorzysta 450 tys. osób. W rzeczywistości przez lotnisko "przewinęło się" odpowiednio 103 tys. i 112 tys. podróżnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Biedronka w Polsce droższa od słowackiej? Porównaliśmy ceny

Wiele wskazuje na to, że nie inaczej będzie w 2025 r. Serwis rynek-lotniczy.pl policzył, że przepustowość samolotów, które pojawią się w Radomiu między marcem a październikiem to 90 tys. miejsc.

Oznacza to, że w tym czasie port nie będzie w stanie przyjąć więcej pasażerów. Może się za to okazać, że podróżnych będzie mniej, jeżeli samoloty nie będą latały wypełnione w 100 proc. Maszyny będą należały do jednego z trzech operatorów obecnych w Radomiu - Wizz Aira, Enter Aira i PLL LOT.

"W wysokim sezonie, czyli od początku lipca do końca sierpnia, radomskie lotnisko najbardziej będzie zapracowane w soboty, kiedy realizowane będzie trzy rotację, czyli sześć lotów" - wskazuje serwis.

Perspektywy Radomia

"Szanse na przejęcie ruchu "warszawskiego" będą tylko wtedy, gdy wyczerpie się przepustowość Lotniska Chopina oraz Modlina i nie powstanie do tego czasu nowe lotnisko dla Warszawy. Wówczas rzeczywiście wielkość ruchu w Radomiu mogłaby wzrosnąć na tyle, że stałoby się ono rentowne" - prognozował dr Adam Hoszman z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności w Szkole Głównej Handlowej.

Dr Hoszman podkreślał, że Warszawa-Radom to port lotniczy zorientowany na tanie i czarterowe linie lotnicze, dlatego "służyć będzie głównie turystyce wyjazdowej i trudno sobie wyobrazić, że mógłby w istotny sposób przyciągać inwestycje do południowego Mazowsza".

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥