Umowa dot. pozyskiwania środków unijnych dla terminala LNG
Spółka Polskie LNG, powołana do budowy i eksploatacji terminala skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu, podpisała w piątek umowę związaną z pozyskiwaniem unijnego dofinansowania dla tej inwestycji w wysokości 456 mln zł.
Jak poinformowała rzeczniczka Polskie LNG Justyna Bracha-Rutkowska, umowa została podpisana z Instytutem Nafty i Gazu, który jest instytucją wdrażającą (wskazaną przez rząd w uzgodnieniu z Komisją Europejską i odpowiedzialną za wdrożenie programu) dla unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Instytut Nafty i Gazu przeprowadzi procedurę aplikacyjną, dotyczącą projektu dotyczącego budowy terminala LNG: instalacji rozładunkowej i regazyfikacyjnej.
Zgodnie z planami, wniosek do Komisji Europejskiej zostanie złożony do końca kwietnia 2010 roku.
Prezes Polskie LNG Zbigniew Rapciak przewiduje, że decyzja o przyznaniu dofinansowania z funduszy unijnych zostanie podjęta w lipcu. W połowie roku spółka dokona także wyboru konsorcjum, które zbuduje terminal LNG w Świnoujściu.
Na budowę terminalu LNG w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln euro w ramach Programu "European Energy Plan for Recovery". Aplikację do Komisji Europejskiej o przyznanie tych środków wspólnie złożyły spółka Polskie LNG (55 mln euro) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA (25 mln euro).
Koszt budowy gazoportu w Świnoujściu szacowany jest na 600-700 mln euro. Jego zdolność przeładunkowa ma wynosić 5 mld m sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia do 7,5 mld m sześc. LNG rocznie. Inwestycja ma być oddana do użytku 30 czerwca 2014 r.
Spółka Polskie LNG wybiera obecnie konsorcjum, które zbuduje terminal. Uzyskano już potrzebne do przygotowania budowy zgody i pozwolenia środowiskowe.