Trwa ładowanie...
d19dql2

UOKiK: konsument na rynku usług bankowych (komunikat)

...

d19dql2
d19dql2

01.12. Warszawa - UOKiK informuje:

Czy konsumenci korzystający z usług banków znają swoje prawa? Czy zawsze są one przestrzegane? Ilu klientów bezproblemowo mogło przenieść konto do innego banku? Na te pytania próbowali znaleźć odpowiedź uczestnicy debaty UOKiK.

Znajomość praw konsumenckich na rynku usług bankowych, niedozwolone postanowienia w umowach o karty płatnicze, a także bariery w przenoszeniu konta bankowego były tematem debaty pt. Konsumenci na rynku usług bankowych, która odbyła się pierwszego grudnia w siedzibie UOKiK. Wśród uczestników spotkania znaleźli się przedstawiciele banków oraz instytucji chroniących prawa klientów.

Z badań społecznych przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie UOKiK wynika, że blisko 40 proc. konsumentów uważa, że ma słabą wiedzę na temat przysługujących im praw w kontakcie z bankami. W rezultacie, rzadko próbują dochodzić swoich racji, a w kontakcie z bankiem często uważają się za dużo słabszą stronę.

d19dql2

Jarosław Król - wiceprezes UOKiK - otwierając debatę powiedział, że wolny rynek i rosnąca konkurencja w sektorze usług bankowych skutkują ciągłymi zmianami w ofertach skierowanych do potencjalnych klientów. Jednak brak wystarczającej wiedzy i umiejętności wyrażenia swoich potrzeb są dla konsumentów przeszkodą w satysfakcjonującym uczestnictwie na rynku usług bankowych.

Katarzyna Marczyńska - arbiter bankowy - zwraca uwagę na to, że w praktyce coraz więcej konsumentów decyduje się złożenie reklamacji. To dobry znak. Reklamacja jest sposobem rozmowy klienta z bankiem. Fakt, że coraz częściej próbujemy dochodzić swoich praw to duży krok naprzód - powiedziała.

Reprezentująca UOKiK Monika Stec - dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej - podkreśliła, że wzorce umowne stosowane przez banki często nie są zrozumiałe dla konsumentów. Dlatego Urząd regularnie monitoruje branżę finansową m.in. pod kątem stosowania przez banki postanowień naruszających prawa konsumentów.

Podczas spotkania dyskutowano także nad tym jakie przeszkody spotykamy zmieniając rachunek bankowy. W celu znalezienia odpowiedzi na to pytanie Urząd przeprowadził badanie rynku, czego wynikiem jest raport na temat mobilności konsumentów na krajowym rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych. Dla ułatwienia procedur Związek Banków Polskich opracował odpowiednie wytyczne.

d19dql2

Norbert Jeziołowicz ze Związku Banków Polskich zauważył, że od 1 stycznia do 31 października 2010 roku prawie 11 tys. osób skorzystało z możliwości przeniesienia rachunku. Ten system zadziałał w naszym kraju, ale nadal nie jest zbyt często wykorzystywany przez konsumentów - zauważył.

Zdaniem wiceprezesa UOKiK, niskie zainteresowanie może wynikać m.in. z tego, że procedura przeniesienia rachunku w zależności od banku różni się zarówno pod względem czasu trwania, minimalnej ilości wizyt klienta, jak i opłat, które musi ponieść w związku z rezygnacją z dotychczasowych usług.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d19dql2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d19dql2

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj