UOKiK podjął decyzję. Alior Bank zwróci klientom odsetki od kredytów

Alior Bank nie pobierze lub odda konsumentom odsetki za ostanie 12 miesięcy trwania umowy – to wynik decyzji UOKiK, w której bank zobowiązał się do zrekompensowania strat klientom. Sprawa dotyczy reklam kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”.

Obraz
Joymaster/public domain

Alior Bank zobowiązał się do zrekompensowania strat klientom. Nie pobierze lub odda odsetki za dwanaście miesięcy trwania umowy kredytowej. To wynik decyzji UOKiK ws. kredytu konsumenckiego "Gwarancja najniższej raty". Kampania reklamowa promocji była realizowana w ubiegłym roku.

Bank obiecywał klientom najniższą ratę kredytu, ale nie informował o dodatkowych warunkach, które należało spełnić, aby skorzystać z promocji. W rzeczywistości Alior Bank proponował ratę niższą niż przy kredytach w innych bankach. Konsument musiał więc samodzielnie znaleźć drugą ofertę, przedstawić formularz informacyjny o konkurencyjnych warunkach lub umowę podpisaną z innym kredytodawcą.

– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać.

Zgodnie z decyzją urzędu, Alior Bank zrekompensuje stratę klientom. Co to oznacza w praktyce? Nie będzie pobierał odsetek od umów obowiązujących i odda te pobrane, nawet jeśli kredyt nie został jeszcze spłacony. Poszczególni konsumenci otrzymają listowne powiadomienie o zasadach zwrotu. Dodatkowo, UOKiK narzucił na bank obowiązek kilkukrotnego wyemitowania 15-sekundowego oświadczenia w formie spotu w Telewizji Polskiej.

Kampania reklamowa kredytu konsumenckiego obejmowała różnego rodzaju materiały i trwała od 1 kwietnia do 30 września 2015 roku. Rzeczywiste praktyki banku nie były zgodne z hasłem "Gwarancja najniższej raty", dlatego UOKiK uznał, że Alior wprowadzał klientów w błąd. Postępowanie zostało wszczęte w styczniu 2016 roku.

Wybrane dla Ciebie

System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię
Najlepiej płatne kierunki studiów w Polsce. Zarobki sięgają 15 tys. zł
Najlepiej płatne kierunki studiów w Polsce. Zarobki sięgają 15 tys. zł
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury