ycipk-w4rfnd

Usługi Poczty Polskiej rekordowo drogie. "Już niedługo tańszy będzie kurier"

Najtańsza przesyłka listowa w Poczcie Polskiej pod koniec 2015 roku kosztowała 1,75 zł. Teraz trzeba zapłacić 3,30 zł. Takie wzrosty cen usług zaskakują konkurencyjne firmy. - U nas cennik nie zmienił się od 5 lat - słyszymy u dużego operatora kurierskiego.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Ceny usług pocztowych rosną, a ceny u kurierów od lat są takie same.
Ceny usług pocztowych rosną, a ceny u kurierów od lat są takie same. (East News, Fot: Piotr Kamionka/REPORTER,Krzysztof Brejza/Twitter)
ycipk-w4rfnd

Poseł PO Krzysztof Brejza niedawno skierował zapytanie do Poczty Polskiej w sprawie rosnących cen usług. Podwyżki faktycznie robią wrażenie. Jeszcze w 2015 roku wysłanie małej przesyłki bądź pocztówki kosztowało zaledwie 1,75 zł. W styczniu 2019 już 2,60 zł. Jednak od kwietnia usługi jeszcze bardziej podrożały. Teraz trzeba zapłacić już 3,30 zł.

Priorytet w 2015 r. kosztował 2,35. W 2019 - 3,2 zł. Dziś przynajmniej 4,10 zł.

Jednak na największe wydatki muszą przygotować się osoby, nadające przesyłki priorytetowe polecone. Najmniejsza kosztuje w tej chwili 8,40, ale jej waga nie może przekraczać 500 g. Cięższe przesyłki i paczki kosztują już 8,70. Jeśli natomiast chcemy wysłać coś o wadze pomiędzy 1 kg a 2 kg, musimy wydać aż 18,30 zł.

ycipk-w4rfnd

Innowacje w Poczcie Polskiej. Obejrzyj wideo:

Co na to konkurencja Poczty? Rzecznik firmy InPost przypomina, że wysłanie przesyłki przez Paczkomat kosztuje 14,99 zł. Maksymalna waga przesyłki wynosi tymczasem do 25 kg. Wojciech Kądziołka o konkurencji wypowiadać się co prawda nie chce, ale zapewnia, że "paczkomaty to obecnie najbardziej konkurencyjna usługa na rynku". Przyznaje, że ceny w InPost nieco wzrosły na przestrzeni ostatnich lat - ale na pewno nie tak jak na Poczcie.

ycipk-w4rfnd

Czytaj też: Ziemniaki, zderzaki, substancje łatwopalne - Polacy chcą, by kurierzy przewozili im wszystko. Ci załamują ręce

A jak rosły w ostatnich latach ceny w firmach kurierskich? Okazuje się, że są firmy, w których ceny nie rosły w ogóle. - Cennik opłat za świadczenie usług kurierskich dla klientów indywidualnych w DHL Parcel jest stały od 5 lat - mówi Wirtualnej Polsce Piotr Birski, kierownik ds. cen i analiz rynkowych w DHL Polska.

W tej chwili mała paczka nadana w punkcie DHL kosztuje 16,9 zł, a nadana u kuriera - 26,9 zł. W obu przypadkach ubezpieczenie jest wliczone w cenę.

Jak Poczta tłumaczy coraz wyższe koszty przesyłek?

ycipk-w4rfnd

- Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństw i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost przekłada się na wzrost cen. W przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne - tłumaczyła podwyżki rzeczniczka firmy, Justyna Siwek.

Poczta szacowała, że przez kwietniowe podwyżki przeciętna rodzina wyda na usługi pocztowe tylko 9 zł. Ale zdaniem prywatnych firm, działających na rynku przesyłek, efekt podwyżek może być inny - państwowy operator może po prostu tracić na znaczeniu.

Czytaj też: Poczta Polska wprowadza nowy cennik. Będzie drożej

"W miastach Poczta przegrywa"

ycipk-w4rfnd

W nieoficjalnych rozmowach, przedstawiciele Poczty przyznają, że część podstawowych usług od dawna nie jest rentowna. - Zmiany były konieczne. Gdyby nie nowy cennik, straty Poczty na usłudze powszechnej przekroczyłyby w tym roku 350 mln zł. Teraz uda się je ograniczyć do ok. 70 mln zł - mówił niedawno "Rzeczpospolitej" jeden z menadżerów w Poczcie Polskiej.

Co na to firmy kurierskie? - My się cieszymy. Wydaje mi się, że już niebawem w dużych miastach mało kto będzie korzystał z usług Poczty. Usługi kurierskie czy paczkomaty po prostu są wygodniejsze, a niedługo będą też pewnie znacznie tańsze. Inaczej jest na wsiach czy w małych miastach. Tam się wciąż korzysta z usług Poczty - i tam te podwyżki na pewno są dużym problemem - mówi przedstawiciel małej firmy kurierskiej.

Te jednak także nie cieszą się w Polsce nieposzlakowaną opinią. Klienci wciaż narzekają na uszkodzoną zawartość przesyłek, czy kurierów, którzy choć umawiają się na konkretną godzinę, rzadko przyjeżdżają na czas.

Czytaj też: Poczta Polska. Automaty do odbioru przesyłek pojawią się m.in. w sieci sklepów Biedronka

ycipk-w4rfnd

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Finanse
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-w4rfnd

ycipk-w4rfnd
ycipk-w4rfnd