Duża inwestycja w Polsce. Gigant ze Skandynawii przenosi produkcję
Firma Toms Group, duński lider rynku słodyczy, większość produkcji ze swojej fabryki w Ballerup do zakładu w Nowej Soli w woj. lubuskim. Oznacza to rozbudowę fabryki czekolady w Polsce i stworzenie nowych miejsc pracy.
04.12.2024 | aktual.: 04.12.2024 09:47
Inwestycja w Nowej Soli ma zostać sfinalizowana do 2028 r. Jej koszt, jak zdradził rzecznik firmy w rozmowie z portalem Just Food, oszacowano na "dziewięciocyfrową kwotę".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podaje portal, firma Toms Group pozostawi w Danii tylko jeden zakład produkcyjny – fabrykę słodyczy Helseholmen, gdzie będą powstawać lukrecje i żelki. Fabryka zlokalizowana w Nowej Soli zostanie zmodernizowana, rozbudowana i stanie się bazą ekspansji firmy. Stworzy ok. 90-100 nowych miejsc pracy.
Dyrektor generalna Toms Group, Annette Zeipel, podkreśliła w oświadczeniu, że inwestycja pozwoli uprościć procesy, poprawić rentowność oraz wzmocnić strategię pozyskiwania surowców.
Duński gigant większość swoich produktów sprzedaje w Danii, ale jest też obecny na rynkach całej Europy, a także m.in. Ameryki Północnej, Chin, Australii i Bliskiego Wschodu. W roku obrotowym 2023 koncern odnotował przychody w wysokości 1,7 mld koron duńskich (w przeliczeniu blisko miliard złotych) i zysk netto w wysokości 54,3 mln koron (ok. 31 mln zł), co oznaczało spadek o 25 proc. rok do roku.
Toms Group, podobnie jak polscy producenci, zmaga się z podobnymi problemami m.in. ze zmianą zwyczajów zakupowych konsumentów, którzy coraz częściej poszukują promocji oraz wzrostem cen kakao.
Złe wieści dla miłośników słodyczy
Dlaczego ceny kakao rosną? Jak pisaliśmy w WP Finanse, kryzys wynika przede wszystkim z problemów produkcyjnych w Afryce Zachodniej, głównie w Ghanie i na Wybrzeżu Kości Słoniowej. To m.in. choroby roślin, starzejące się drzewa, a także fakt, że rolnicy coraz częściej rezygnują z uprawy kakao.
Kakao to podstawowy składnik czekolady, więc podwyżki mają przełożenie na drożejące wyroby słodkie. Obecnie tabliczka czekolady jest o około 15-20 proc. droższa niż w 2022 r i o prawie 40 proc. droższa niż w 2019 r.
Rosnące koszty utrudniają działanie polskim firmom. LOTTE Wedel, właściciel najstarszej marki czekolady w Polsce, ostrzegał niedawno, że może znów podnieść ceny swoich słodyczy.