UTK zawiesił Kolejom Śląskim licencję; mają półroczną tymczasową

Urząd Transportu Kolejowego zawiesił 2 kwietnia licencję samorządowej spółce Koleje Śląskie, wydając w jej miejsce półroczną licencję tymczasową. Powodem decyzji UTK jest sytuacja finansowa przewoźnika. Jeśli Koleje Śląskie wdrożą działania naprawcze, odzyskają licencję.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik UTK Maciej Domański, chodzi o zawieszenie wydanej na czas nieokreślony licencji na świadczenie usług kolejowego transportu pasażerskiego. Powodem wydania 2 kwietnia takiej decyzja było naruszenie ustawy o transporcie kolejowym, m.in. słaba wiarygodność finansowa przewoźnika, wpływająca również na jego płynność.

- To jest zasadniczy powód decyzji - zaznaczył Domański. Jak wyjaśnił, o pozostałych powodach nie może mówić ze względu na tajemnicę handlową. Teraz w ciągu sześciu miesięcy Koleje Śląskie powinny przedstawić program naprawczy lub wyprowadzić swoje finanse na prostą. - Wówczas, w październiku, licencja zostanie odwieszona - wskazał rzecznik UTK.

Zaznaczył, że w miejsce zawieszonej 2 kwietnia licencji bezterminowej, przewoźnikowi udzielono ważnej od 3 kwietnia licencji tymczasowej. Dzięki temu Koleje Śląskie mogą nadal wykonywać przewozy - na podstawie zawartej z samorządem woj. śląskiego umowy o świadczenie usługi publicznej.

Niezależnie od UTK sytuację samorządowego przewoźnika diagnozowali w ostatnich miesiącach specjaliści Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którzy na zlecenie samorządu woj. śląskiego przygotowywali audyt finansowo-prawny działalności Kolei Śląskich w 2012 r. W ostatni czwartek władze samorządu woj. śląskiego upubliczniły raport z audytu.

Jak relacjonował wówczas marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła, przewidywana za ub. rok strata Kolei Śląskich sięgająca 11,6 mln zł, w tym roku wzrośnie do ok. 56 mln zł - pod warunkiem wdrożenia przygotowanego już przez spółkę tymczasowego planu naprawczego. W przeciwnym razie miesięczne straty rzędu 8-9 mln zł dałyby stratę roczną ponad 100 mln zł.

Sekuła wyraził nadzieję, że zgodnie z tymczasowym planem naprawczym od 1 czerwca miesięczne straty powinny radykalnie się zmniejszyć, a w ostatnich miesiącach tego roku - całkowicie zniknąć. Marszałek jest przekonany, że w 2014 r. spółka nie będzie już generowała strat.

Ma temu służyć docelowy program naprawczy, odnoszący się do strategicznych dokumentów, których Koleje Śląskie, jak dotąd, nie mają. Chodzi m.in. o wieloletnią prognozę zapotrzebowania na kolejowe przewozy regionalne w woj. śląskim i sporządzoną na tej podstawie strategię działalności spółki. Z tych dokumentów powinna wynikać aktualna oferta przewozowa wraz z polityką taborową i taryfową.

Innymi rekomendacjami ekspertów TOR-u dla Kolei Śląskich były: renegocjowanie lub zmiana umów z dostawcami taboru, zmniejszenie kosztów eksploatacji poprzez zmianę polityki taborowej, racjonalizację wydatków płacowych, poprawę polityki handlowej, a także zmiana oferty przewozowej - również poprzez zmiany taryf i ograniczenie liczby tras.

Wśród rekomendacji szczegółowych znalazły się: dostosowanie algorytmu wyliczania dotacji dla Kolei Śląskich do wymogów prawa, pilne zbudowanie działu finansowo-księgowego i działu kontroli z kompetencjami analitycznymi, podniesienie jakości zarządzania oraz wzmocnienie nadzoru właścicielskiego nad spółką i jej spółkami zależnymi.

Spółka powinna zostać też zobowiązana do sporządzania rocznych biznesplanów oraz wyliczania przychodów i kosztów wraz z ich uzasadnieniem. Jako pilne określono przeprowadzenie audytu działalności spółki zależnej Inteko oraz - na podstawie wyników - podjęcie decyzji o jej dalszym losie. Przed ewentualną sprzedażą udziałów w Inteko należy sprawdzić możliwości odzyskania pełnej kontroli nad tą spółką oraz renegocjować lub zerwać zawarte z nią umowy.

Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów