Uwaga! Zaczęło się szaleństwo wyprzedaży
Sezon letni w pełni i już w najbliższych dniach szaleństwo zakupów obejmie całą Europę. Sklepy zafundują nam wyprzedaż letnich kolekcji nawet z 70-procentową obniżką.
Sezon letni w pełni i już w najbliższych dniach szaleństwo zakupów obejmie całą Europę. Sklepy zafundują nam wyprzedaż letnich kolekcji nawet z 70-procentową obniżką.
Wiele osób skorzysta z wyprzedaży w trakcie wakacyjnego wypoczynku za granicą. Inni wybiorą się specjalnie na zakupy do Londynu czy Paryża, żeby buszować po sklepach. Co kraj - to obyczaj. W niektórych państwach europejskich czas wyprzedaży jest ściśle określony i nie wolno go przekraczać pod groźbą kary grzywny. Jeśli się spóźnimy - zastaniemy już jesienne kolekcje po normalnych cenach.
Polecamy: » Jeśli brakuje gotówki... » Najnowsze wiadomości z kraju i świata » Codzienny przegląd prasy ekonomicznej src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1474239600&de=1474299000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EURPLN&colors%5B0%5D=%230082ff&s%5B1%5D=USDPLN&colors%5B1%5D=%23e823ef&s%5B2%5D=CHFPLN&colors%5B2%5D=%23ef2361&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=1&lp=1"/>
Letnie wyprzedaże mają prawie wszystkie renomowane sklepy i największe sieci w Europie. Muszą się pozbyć mniej chodliwego towaru i przygotować magazyny na nowe kolekcje. Stąd przeceny i o 70 proc. Ponieważ handlowcy mają czasem duże marże - przekraczające nawet 100 proc. - mają też z czego opuszczać. Mimo obniżki ceny i tak na wyprzedażach zarabiają.
_ Polscy klienci najchętniej korzystają z wyprzedaży w sklepach odzieżowych, ze sprzętem sportowym czy z wyposażeniem domu _ - mówi Aleksandra Olczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK).
Jak skorzystać z wyprzedaży i nie dać się oszukać? Warto pamiętać, że kupując towar w promocji albo na wyprzedaży konsument ma takie same prawo do reklamacji, jak podczas "zwykłych" zakupów. Prawo mówi, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia zakupu. Po 6 miesiącach od zakupu ciężar udowodnienia wady spoczywa na konsumencie.
Oczywiście nie możemy reklamować towaru ze względu na wadę, która była przyczyną obniżenia jego ceny. Kupując kurtkę, która nie ma suwaka i z tego powodu jest tańsza, musimy liczyć się z faktem, że reklamacja zapięcia nie zostanie uznana.
_ Jeżeli jednak szwy zaczną rozchodzić się po założeniu ubrania, jak zdarzyło się jednej z klientek, której sprawa trafiła do ECK, to należy zwrócić się do sklepu z reklamacją _ - radzi dyr. Olczak.
Sprzedawca zgodnie z prawem nie ma obowiązku wymieniać pełnowartościowego towaru na żądanie klienta. Jednak często sklepy, robiąc uprzejmy gest wobec kupujących, zgadzają się na wymianę w ciągu kilku dni od zakupu. Najlepiej zapytać w ciągu ilu dni można wymienić towar i potwierdzić to pieczątką lub wpisem na paragonie. Podobnie - jeśli okaże się, że kurtka farbuje ubranie pod spodem, mamy pełne prawo ją reklamować. W razie kłopotów, gdy sprzedawca nie chce uznać reklamacji towaru, można zwrócić się do ECK w danym kraju lub po powrocie przyjść do jego placówki w Warszawie. Działa ono w Polsce od roku 2005 na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystkie adresy sieci ECK znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl
Beata Sypuła
POLSKA Dziennik Zachodni