W lipcu nieznaczna poprawa nastrojów konsumentów
Pierwszy miesiąc wakacji przyniósł lekką poprawę nastrojów. Potwierdza to Wskaźnik Optymizmu Konsumentów, który wzrósł o 2 pkt i wynosi obecnie 96,7 pkt - poinformowała w środę sondażowa firma Ipsos.
28.07.2010 | aktual.: 28.07.2010 14:25
Jak powiadomił Ipsos, chociaż od kilku miesięcy nastroje konsumentów poprawiają się, to wciąż pesymiści przeważają nad optymistami o 3 pkt proc.
"W ostatnim miesiącu wyraźnie poprawiły się oceny klimatu gospodarczego - wzrost o 5 pkt do 90,8 pkt. Polacy lepiej oceniają zmiany gospodarcze w ostatnim roku" - napisał Ipsos w komunikacie. Konsumenci mają również większe nadzieje na poprawę sytuacji gospodarczej naszego kraju oraz patrzą z większym zaufaniem na rynek pracy. 30 proc. ankietowanych spodziewa się wzrostu bezrobocia w przyszłości, 12 proc. przewiduje jego spadek, a pozostali nie oczekują zmian.
Mimo coraz lepszych ocen sytuacji materialnej, Polacy są stosunkowo ostrożni, jeśli chodzi o zakupy dóbr trwałego użytku. Jak poinformował Ipsos, wskaźnik skłonności do zakupów jest na poziomie równowagi pomiędzy optymistami i pesymistami, tj. 100,7 pkt.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 lipca 2010 r. na próbie 1000 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.