W lutym znaczna poprawa nastrojów ekonomicznych wobec stycznia - TNS Polska
27.02. Warszawa (PAP) - Nastroje ekonomiczne w lutym poprawiły się znacznie wobec stycznia. Wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł o 8,1 pkt mdm do -26,6 pkt - wynika z badania...
27.02. Warszawa (PAP) - Nastroje ekonomiczne w lutym poprawiły się znacznie wobec stycznia. Wskaźnik klimatu konsumenckiego wzrósł o 8,1 pkt mdm do -26,6 pkt - wynika z badania Zespołu Badań Społecznych OBOP w TNS Polska. Mimo tego odsetek negatywnych ocen sytuacji ekonomicznej nadal wyraźnie przewyższa odsetek ocen pozytywnych.
"Na wzrost wskaźnika klimatu konsumenckiego z -34,7 do -26,6 pkt. wpłynęły przede wszystkim ocena zmian w sytuacji ekonomicznej Polski, roczna prognoza zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz roczna prognoza sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - napisano w raporcie.
"Ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski oraz ocena zmian w sytuacji finansowej gospodarstwa domowego również wzrosły ale w mniejszym stopniu" - dodano.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi -33,8 pkt. W porównaniu ze styczniem 2013 ocena gospodarki poprawiła się o 9 pkt.
"Na poprawę sytuacji wpłynął głównie wzrost oceny zmian w sytuacji ekonomicznej Polski oraz jej roczna prognoza" - napisano.
W lutym 2013 Polacy lepiej ocenili sytuację gospodarstw domowych.
"Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych kształtuje się na poziomie -19,5 pkt, podczas gdy w styczniu było to -26,5 pkt" - napisano.
"Na obserwowany wzrost wartości wskaźnika wpłynęła przede wszystkim poprawa rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - dodano.
Wskaźnik klimatu konsumenckiego (TNS CONSUMER INDEX) jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od -100 do +100. Wskaźnik odnosi się do ogólnego nastroju ekonomicznego konsumentów wynikającego z percepcji ekonomicznej sytuacji kraju oraz kondycji finansowej gospodarstw. Im wyższa (dodatnia) jest wartość wskaźnika tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.
Badanie przeprowadzono w dniach 8-11 lutego 2013 r. na próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.(PAP)
jba/ jtt/