W porcie w Gdyni powstanie głębokowodne nabrzeże

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) i Gdynia Container Terminal SA ( GCT) podpisały w poniedziałek umowę w sprawie wspólnego projektu budowy głębokowodnego stanowiska dla statków w Porcie Gdynia. Ma być oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Nowe stanowisko przy Nabrzeżu Bułgarskim będzie miało długość 357 metrów oraz maksymalną głębokość 15 metrów, co pozwoli GCT obsługiwać statki o ładowności ponad 8.000 TEU. Jego budowa ma kosztować ok. 60 mln zł. Pieniądze pochodzą z unijnego Funduszu Spójności i budżetu ZMPG.

Prezes Zarządu ZMPG, Janusz Jarosiński podkreślił, że "dzięki umowie i współpracy z Hutchison Port Holdings (HPH; jest to sieć portowa, do której należy GCT - PAP) port w Gdyni stanie się głębokowodnym portem kontenerowym".

Dyrektor Zarządzający HPH na Europę Północną, Jan Westerhoud uważa, że "inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską".

Prezes Zarządu Gdynia Container Terminal, Jerzy Czartowski poinformował, że "dzięki nowemu stanowisku głębokowodnemu GCT zaoferuje klientom - armatorom możliwość bezpośrednich rejsów do terminalu w Gdyni statkami oceanicznymi".

Strony uważają, że realizacja projektu jest przełomowym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Port Gdynia jest jednym z głównych polskich portów na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Posiada dwa terminale kontenerowe zarządzane przez globalnych operatorów terminali oraz wiele specjalistycznych terminali do przeładunku płynnych i stałych ładunków masowych, drobnicy, a także do obsługi promów i statków wycieczkowych. W 2009 r. terminale w Porcie Gdynia przeładowały 13,3 miliona ton ładunków. W pierwszej połowie 2010 r. dwa terminale kontenerowe w Gdyni zanotowały ponad 31 proc. wzrost obrotów w porównaniu z analogicznym okresem r. ub.

Hutchison Port Holdings (HPH), spółka zależna międzynarodowego konglomeratu Hutchison Whampoa Limited (HWL), jest światowym liderem w inwestycjach portowych oraz operatorem terminalowym posiadającym udziały łącznie w 308 nabrzeżach w 51 portach, zlokalizowanych w 25 krajach Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy, obu Ameryk i Australii. W 2009 r. Grupa HPH przeładowała łącznie 65,3 miliona TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP) na całym świecie.

Gdynia Container Terminal (GCT) jest członkiem Grupy HPH. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w 2006 r. GCT jest portem łączącym Polskę i porty bazowe w Bremerhaven, Hamburgu i Rotterdamie, a także centrum załadunkowym dla polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram