W porcie w Gdyni powstanie głębokowodne nabrzeże

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (ZMPG) i Gdynia Container Terminal SA ( GCT) podpisały w poniedziałek umowę w sprawie wspólnego projektu budowy głębokowodnego stanowiska dla statków w Porcie Gdynia. Ma być oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

W porcie w Gdyni powstanie głębokowodne nabrzeże
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

13.09.2010 | aktual.: 13.09.2010 12:55

Nowe stanowisko przy Nabrzeżu Bułgarskim będzie miało długość 357 metrów oraz maksymalną głębokość 15 metrów, co pozwoli GCT obsługiwać statki o ładowności ponad 8.000 TEU. Jego budowa ma kosztować ok. 60 mln zł. Pieniądze pochodzą z unijnego Funduszu Spójności i budżetu ZMPG.

Prezes Zarządu ZMPG, Janusz Jarosiński podkreślił, że "dzięki umowie i współpracy z Hutchison Port Holdings (HPH; jest to sieć portowa, do której należy GCT - PAP) port w Gdyni stanie się głębokowodnym portem kontenerowym".

Dyrektor Zarządzający HPH na Europę Północną, Jan Westerhoud uważa, że "inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską".

Prezes Zarządu Gdynia Container Terminal, Jerzy Czartowski poinformował, że "dzięki nowemu stanowisku głębokowodnemu GCT zaoferuje klientom - armatorom możliwość bezpośrednich rejsów do terminalu w Gdyni statkami oceanicznymi".

Strony uważają, że realizacja projektu jest przełomowym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Port Gdynia jest jednym z głównych polskich portów na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Posiada dwa terminale kontenerowe zarządzane przez globalnych operatorów terminali oraz wiele specjalistycznych terminali do przeładunku płynnych i stałych ładunków masowych, drobnicy, a także do obsługi promów i statków wycieczkowych. W 2009 r. terminale w Porcie Gdynia przeładowały 13,3 miliona ton ładunków. W pierwszej połowie 2010 r. dwa terminale kontenerowe w Gdyni zanotowały ponad 31 proc. wzrost obrotów w porównaniu z analogicznym okresem r. ub.

Hutchison Port Holdings (HPH), spółka zależna międzynarodowego konglomeratu Hutchison Whampoa Limited (HWL), jest światowym liderem w inwestycjach portowych oraz operatorem terminalowym posiadającym udziały łącznie w 308 nabrzeżach w 51 portach, zlokalizowanych w 25 krajach Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy, obu Ameryk i Australii. W 2009 r. Grupa HPH przeładowała łącznie 65,3 miliona TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP) na całym świecie.

Gdynia Container Terminal (GCT) jest członkiem Grupy HPH. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w 2006 r. GCT jest portem łączącym Polskę i porty bazowe w Bremerhaven, Hamburgu i Rotterdamie, a także centrum załadunkowym dla polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)