W tym roku PKP SA musi spłacić 1,5 mld zł długu

Około 1,5 mld zł historycznego długu muszą w tym roku spłacić PKP SA - poinformował PAP prezes PKP SA i szef całej Grupy PKP Jakub Karnowski. Z całym swoim zadłużeniem kolejarze chcą się uporać do 2022 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

Spłata zadłużenia PKP jest jednym z głównych zadań PKP SA, czyli spółki-matki kolejowej grupy.

- Na początku 2012 r. zadłużenie PKP SA wynosiło około 4,2 mld zł. W tej chwili sięga ono ok. 3,3 mld zł. Spłaciliśmy więc około miliarda złotych i równie konsekwentnie chcemy działać w przyszłości - powiedział w rozmowie z PAP Karnowski.

Na ten rok przypada spłata około 1,5 mld zł. Podobnie jak w zeszłym roku, kolejarze chcą pozyskać pieniądze głównie z prywatyzacji i sprzedaży nieruchomości. W zeszłym roku środki na spłatę zadłużenia pochodziły m.in. z prywatyzacji spółki Polskie Koleje Linowe, na której PKP SA zarobiło 215 mln zł, oraz ze sprzedaży części akcji PKP Cargo na warszawskiej giełdzie.

W tym roku natomiast PKP SA chce rozpocząć procesy prywatyzacyjne trzech spółek: PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. Na samej sprzedaży nieruchomości kolejarze chcą zarobić około 400 mln zł. - Niewykluczone też, że część potrzebnych pieniędzy pożyczymy na rynku - powiedział Karnowski.

Szef PKP SA nie wykluczył także refinansowania długoterminowego. - Takie rozwiązanie jest możliwie, choć przy tak niskich stopach procentowych jak obecnie, korzyści z takiego refinansowania nie byłyby jakieś nadzwyczajne - wyjaśnił.

Karnowski ocenił, że obecny poziom zadłużenia kolei jest dla PKP bezpieczny. - Instytucje finansowe są zainteresowane tym, by udzielać kredytu nam lub naszym spółkom, jeśli będzie taka potrzeba. Rosną też ratingi, co dowodzi, że wierzyciele oceniają nas dobrze - dodał.

Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. W skład Grupy wchodzi jedenaście spółek: spółka-matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, oraz spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka oraz świadczące inne usługi (KPT-W Natura TOUR, Drukarnia Kolejowa Kraków, CS Szkolenie i Doradztwo). Grupa zatrudnia ponad 80 tys. pracowników. Jest to czwarta co do wielkości kolej europejska.

Agata Kalińska, Łukasz Kucharski

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka