Wartość rynku telekomunikacyjnego w 2010 roku wzrosła o 1,9 proc. do 42,8 mld zł

30.06. Warszawa (PAP) - W 2010 roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży wyniosła ponad 42,8 mld zł i była wyższa o 1,9 proc. w...

30.06.2011 | aktual.: 30.06.2011 17:08

30.06. Warszawa (PAP) - W 2010 roku wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży wyniosła ponad 42,8 mld zł i była wyższa o 1,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego - poinformował UKE w raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku.

Wielkość trzech głównych segmentów rynku (telefonia ruchoma, telefonia stacjonarna, dostęp do internetu) mierzona wartością sprzedaży detalicznej wyniosła ponad 28,7 mld zł.

"W wykreowaniu większych wpływów przedsiębiorcom pomogły sprzyjające warunki w segmencie dostępu do Internetu. Z drugiej strony malejące kolejny rok z rzędu przychody telefonii stacjonarnej nie pozwoliły poprawić istotnie wartości całego segmentu gospodarki" - podano w raporcie.

"Główne trendy polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 roku to spadające ceny i jednocześnie rosnąca dostępność usług. Rozwój konkurencji otworzył użytkownikowi perspektywę wyboru dostosowanej do indywidualnych potrzeb oferty. To pobudziło wzrost wykorzystania usług telekomunikacyjnych, szczególnie w segmentach telefonii ruchomej i dostępu do sieci Internet" - podano.

Dochody całej branży zdeterminowane były głębokimi zmianami w strukturze konsumpcji, sposobach świadczenia usług oraz procesami substytucji fixed-mobile. Znaczenie miała również ekspansja usług transmisji danych.

"Operatorzy komórkowi rywalizowali ofertami promocyjnych pakietów minut i wiadomości SMS. Średnia cena połączenia głosowego była o 25 proc., a SMS o 5 proc. niższa w porównaniu z rokiem 2009. Rosły wolumeny wszystkich usług mobilnych, a średni całkowity czas połączeń w przeliczeniu na jednego użytkownika był dłuższy w porównaniu z rokiem poprzednim aż o ok. 200 minut" - podał UKE.

"Największy wzrost popularności (o 103 proc.) odnotowała mobilna transmisja danych w kraju. Ceny usług w roamingu były średnio od kilku (w przypadku połączeń głosowych i SMS) do kilkunastu razy (transmisja danych) wyższe od ich krajowych odpowiedników. Fakt ten na szczęście nie znalazł odzwierciedlenia w wielkości ruchu. Polacy chętniej aniżeli w latach wcześniejszych korzystali z usług mobilnych poza granicami kraju" - dodał.

Z raportu wynika, że receptą na sukces dostawców Internetu było zwiększanie przepływności przy jednoczesnym skracaniu czasu umowy - o ponad 33 proc. wzrosła liczba łączy o prędkości ponad 2 Mbit/s. Spadek cen dostępu do Internetu napędzali operatorzy TVK, oferując abonentom atrakcyjniejsze taryfy aniżeli operatorzy usług xDSL.

Istotnym trendem była, pozwalająca na kompleksowe zaspokojenie popytu konsumentów po znacznie niższych cenach, pakietyzacja usług.

Wzrost intensywności korzystania z usług telekomunikacyjnych ominął telefonię stacjonarną. W tym przypadku statystyki liczby abonentów oraz wolumenów ruchu z roku na rok notują słabsze wyniki.

Chociaż statystycznie całkowity poziom inwestycji (ok. 6,3 mld zł) nie zmienił się w stosunku do 2009 roku, to we wszystkich segmentach rynku odnotowano spadki nakładów. Sytuację ratowała Telekomunikacja Polska oraz nowi gracze na rynku telefonii ruchomej (P4, Aero2 oraz CenterNet).

UKE podał, że w 2010 roku wartość segmentu dostępu do Internetu wzrosła o 0,2 mld zł do 4,3 mld zł, zaś o 1,6 mln wzrosła liczba odbiorców usług szerokopasmowych. Ponad 5,7 mln osób posiadało stacjonarny i blisko 3,5 mln mobilny dostęp do Internetu.

Z raportu UKE wynika, że w 2010 roku użytkowano blisko 47 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie ponad 123 proc. Spowolnieniu uległa jednak dynamika wzrostu liczby użytkowników usług mobilnych. Wartość segmentu mierzona przychodami z usług detalicznych osiągnęła prawie 19 mld zł i była o 1,55 proc. wyższa niż w roku 2009.

Największy (o ponad 3,3 pkt proc.) wzrost udziału pod względem liczby użytkowników w porównaniu do roku 2009 zanotowała spółka P4. Udział rynkowy pozostałych uczestników (Centernet, Mobyland i MVNO) po raz kolejny nie przekroczył 1 proc.

Największy udział pod względem klientów miał na koniec 2010 roku PTK Centertel i wyniósł on 30,5 proc., drugi był Polkomtel z udziałem 29,9 proc., a udział PTC wyniósł 27,6 proc. Udział czwartego gracza na rynku, spółki P4, operatora sieci Play, wyniósł 11 proc.

Pod względem przychodów największy udział w rynku miał Polkomtel 32,7 proc., na drugim miejscu był PTK Centertel z udziałem 31,4 proc., PTC miał udział 29,5 proc., a P4 6,1 proc.

Rok 2010 charakteryzował dalszy spadek wartości telefonii stacjonarnej - o 1,7 mld zł do 5,5 mld zł oraz liczby abonentów - o 1,2 mln do około 8 mln.

"Spadek liczby abonentów oraz przychodów był rezultatem dynamicznie rozwijającego się segmentu telefonii ruchomej, stanowiącego substytut usług w stałej lokalizacji. Istotne znaczenie miała również szeroka oferta usług internetowych, w tym VoIP" - napisano w raporcie UKE. (PAP)

bas/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
uketelekomunikacjagiełda
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)