Wiceminister Stomma: niedługo projekt wspólnego biletu na kolei

W resorcie infrastruktury rozpoczyna pracę zespół, który ma przygotować wdrożenie wspólnego biletu na kolei. "Niedługo zespół pochwali się swoim dorobkiem" - zapowiedział w czwartek w Warszawie wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma.

Obraz
Nikada/iStockphoto

W resorcie infrastruktury rozpoczyna pracę zespół, który ma przygotować wdrożenie wspólnego biletu na kolei. - Niedługo zespół pochwali się swoim dorobkiem - zapowiedział w czwartek w Warszawie wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma.

W czwartek w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa (MIB) odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury, na którym kierownictwo resortu przedstawiło działania i plany.

- W skład grupy projektowej ds. wspólnego biletu wejdą przedstawiciele z grupy PKP, PKP Informatyka, Agencji Rozwoju Przemysłu, przedstawiciele resortu. Niedługo zespół projektowy pochwali się swoim dorobkiem i pokaże, czym wspólny bilet powinien być i jak organizować rynek przewozów pasażerskich - powiedział Stomma.

Poinformował, że w ub. roku PKP Intercity zanotowały stratę. "Wstępny, jeszcze nie zaudytowany wynik finansowy PKP Intercity za 2015 r. pokazuje stratę w wysokości 29 mln zł" - wskazał Stomma.

Zwrócił uwagę, że plan wydatkowania środków unijnych z nowej perspektywy (2014-2020) przez PKP PLK jest "nierównomierny". - Poszukujemy sposobów na rozładowanie zupełnie krytycznego problemu rozładowania wydatkowania środków UE (...); chodzi o nierównomierne rozłożenie w planie wydatkowania środków UE przez PKP PLK. Nasi poprzednicy przewidzieli w latach 2018 i 2019 spiętrzenie inwestycji o wysokości 18-19 mld zł rocznie. To się nie da zrobić i nie da się prosto tej katastrofy rozwiązać - podkreślił Stomma.

Jednym z pomysłów resortu - jak wskazał - jest zwiększenie liczby projektów dotyczących infrastruktury punktowej, w tym dworców kolejowych.

Dodał, że ministerstwo wciąż prowadzi analizę wieloletniej umowy na utrzymanie infrastruktury kolejowej, podpisywanej przez MIB i PKP PLK. Jak ocenił, oszacowana wstępnie na 37 mld zł na 8 lat kwota nie wystarczy na utrzymanie sieci kolejowej.

- Resort pracuje nad planem utrzymania, który przewiduje także działania na sieci zarządzanej przez inne podmioty niż PKP PLK. Uważamy, że takie rozwiązanie jest istotne i ma znaczenie dla gospodarki Polski, także wynika z założenia, że sieć kolejowa w Polsce nie ma się zwijać, a rozwijać - dodał.

Stomma poinformował, że prowadzone są analizy dotyczące planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. - Te analizy wskazują na krytyczne trudności w przeprowadzeniu planu restrukturyzacji, który został zaakceptowany w ub. roku (...) wobec krytycznej oceny, w jaki sposób ten plan ma służyć oczekiwanemu docelowemu kształtowi przewozów pasażerskich w Polsce. Musimy się liczyć w tym obszarze z radykalnymi decyzjami i być może w świetle dyskusji z ministerstwem skarbu czeka nas trudna szeroka społeczna i polityczna dyskusja o potrzebie powołania nowego podmiotu, który będzie przygotowywany jako nowy integrator tego rynku (...) - dodał wiceminister.

Agencja Rozwoju Przemysłu objęła we wrześniu 2015 r. większościowy pakiet udziałów w spółce Przewozy Regionalne i wniosła do spółki środki skarbu państwa w wysokości ok. 770 mln zł. Uzyskane z dokapitalizowania środki finansowe umożliwią Przewozom Regionalnym realizację planu restrukturyzacji i spłatę zadłużenia głównie wobec spółek z Grupy PKP. ARP objęła 1 mln 540 tys. 607 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych.

Stomma wymienił wśród swoich priorytetów m.in. nowelę ustawy o transporcie kolejowym, zapewnienie transportu kolejowego dla uczestników Światowych Dni Młodzieży, rozwój współpracy ze środowiskiem naukowym, w tym z Instytutem Kolejnictwa, dla rozwiązań dla kolei w Polsce. Planowane są także działania inwestycyjne dotyczące kolejowego ruchu towarowego - m.in. program poświęcony rozwojowi centrów logistycznych.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
"Złote kolby" niszczą maszyny rolników. Straty sięgają 100 tys. zł
Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Polskie borówki podbijają Azję. Otwiera się nowy rynek
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują