Wielka ofensywa Biedronki. Takiej sytuacji nie było od 10 lat
Największy dyskont w Polsce chce być jeszcze większy. Biedronka planuje otwarcie w tym roku co najmniej 230 nowych sklepów. Ostatni raz tak szeroko zakrojoną ekspansję na polskim rynku sieć przeprowadziła w 2013 r.
Właściciel Biedronki, firma Jeronimo Martins, ujawniła w sprawozdaniu finansowym, że na remonty sklepów i otwarcia nowych placówek zamierza przeznaczyć w tym roku 1,21 mld zł. Dyskont chce powiększyć swój "stan posiadania" o 130 do 150 sklepów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firmy zwalniają pracowników. Eksperci: to są lokalne dramaty, tragedii na rynku nie ma
Serwis Wiadomości Handlowe dowiedział się jednak, że oznacza to otwarcie minimum 230 placówek. Jednocześnie dyskont ma bowiem zamiar zamknąć sklepy w niemal 100 lokalizacjach.
WH wskazuje, że po raz ostatni Biedronka przeprowadziła tak duże inwestycje w 2013 r., gdy otworzyła 280 sklepów. W kolejnych latach dyskont działał ostrożniej, stawiając średnio kilkadziesiąt nowych placówek rocznie. Co istotne, serwis dowiedział się, że do wspomnianej puli nie wliczają się sklepy, które Biedronka ma zamiar otworzyć na Słowacji.
Realizacja ambitnych celów Jeronimo Martins oznaczałaby, że Biedronka zakończy 2024 r. mając pod swoim szyldem 3700 placówek. Na koniec ubiegłego roku dyskont mógł pochwalić się liczbą 3569 sklepów.
Nowe sklepy w 2024 r.
Jak na tle Biedronki wypada jej konkurencja? Lidl otwierał niedawno placówkę numer 900. Sieć zakłada rozbudowę w tempie kilkudziesięciu nowych lokalizacji rocznie.
Dino poinformowało, że pod koniec czerwca pod jego szyldem działało 2504 placówek. W pierwszym półroczu 2024 r. sieć zarządzania przez Tomasza Biernackiego powiększyła się o prawie 100 sklepów.
Netto na początku roku posiadało 663 sklepy. W ostatnim czasie sieć skupiała się na modernizacji istniejących placówek. Do końca 2024 r. duński dyskont chce powiększyć stan posiadania o 20 lokalizacji.
Szybszym tempem rozbudowy cechuje się Aldi. Sieć w maju tego roku otworzyła 315. sklep w Polsce. Łącznie w całym bieżącym roku dyskont planuje inwestycje w 60 nowych placówek, dzięki czemu pod jego szyldem będzie działać 360 sklepów.
Dyskont podtrzymuje, że jego długoterminowym celem pozostaje zwiększenie liczby sklepów do 650 w 2028 r. i do okrągłego tysiąca w ciągu najbliższej dekady.
Giganci wypierają drobny handel
Ekspansja dużych sieci handlowych nie zmienia faktu, że ogólna liczba sklepów w Polsce sukcesywnie spada. "Rzeczpospolita", powołując się na dane wywiadowni Dun & Bradstreet, podała na początku roku, że w 2023 r. nad Wisłą ubyło 3 tys. placówek.
Trend ten obejmuje przede wszystkim małe, niezależne sklepy spożywcze. Na drugim biegunie pozostają sieci handlowe, które z roku na rok stają się coraz większe. Żabka w ubiegłym roku otworzyła ponad 1 tys. sklepów i można ją obecnie znaleźć w ponad 10 tys. lokalizacjach w całym kraju.