Wielkie sprzątanie na kolei. Jak PKP Intercity zarobiły miliony?

Wielkie sprzątanie na kolei. PKP Intercity uznało, że w halach, gdzie przeprowadzane są przeglądy pociągów, należy wreszcie poukładać narzędzia i posprzątać stanowiska pracy.

Obraz
Źródło zdjęć: © Eastnews | ANDRZEJ IWANCZUK/REPORTER
Agata Kalińska

Wielkie sprzątanie na kolei. PKP Intercity uznały, że w halach, gdzie przeprowadzane są przeglądy pociągów, należy wreszcie poukładać narzędzia i posprzątać stanowiska pracy. Na efekty porządków nie trzeba było długo czekać. Kolejarze wywieźli 300 ton złomu, a przy okazji znaleźli zapomniany tor i różne inne skarby.

PKP Intercity wdrażają w zapleczach, gdzie są przeprowadzane przeglądy i drobne naprawy pociągów, tzw. lean menagement - czyli system zarządzania opracowany przez koncern Toyota. W skrócie chodzi o to, żeby ograniczyć marnotrawstwo i zwiększyć wydajność pracy. Polski przewoźnik to co prawda nie japońska Toyota, ale szacuje, że uproszczenie procedur już przyniosło mu oszczędności sięgające niemal 7,5 mln zł. A to ma być dopiero początek.

Jak PKP Intercity upraszczają procedury? Na przykład sprzątając stoliki z narzędziami. Wcześniej wyglądały tak:

Obraz

źródło: PKP Intercity

Teraz natomiast stanowisko pracy wygląda tak:

Obraz

źródło: PKP Intercity

- To stojak, który zrobili pracownicy. Prawdopodobnie z tego, co znaleźli, sprzątając. Przy okazji tego sprzątania wywieźliśmy 300 ton złomu - opowiada prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. - Na sprzedaży tego złomu zarobiliśmy 3 mln zł - dodaje.

Wywożąc złom i śmieci z hali na warszawskim Grochowie, kolejarze odkryli tor, o istnieniu którego zapomnieli. - Znaleźliśmy też części do pojazdów, które nie jeżdżą w PKP Intercity od lat - mówi prezes. - A złotego pociągu nie znaleźliście? - pytamy. - Nie, tego akurat nie - odpowiada.

Złotego pociągu może na Grochowie ani w innych zapleczach PKP Intercity nie ma, ale za to są stare lokomotywy i wagony, których już nie opłaca się reperować. Stały więc i rdzewiały w krzakach. A właściwie - jak mówią kolejarze - na torach odstawczych. Część też już poszła na złom. Spółka zarobiła na tym 18 mln zł.

Wybrane dla Ciebie
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
Nie Ekipa, nie Wojanki. W Dino pojawił się nowy napój influencera
Nie Ekipa, nie Wojanki. W Dino pojawił się nowy napój influencera
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet