Wkrótce konsultacje społeczne w ramach prac nad strategią promocji marki Opole
W drugiej połowie listopada w Opolu rozpoczną się konsultacje społeczne, w których mieszkańcy wypowiedzą się na temat proponowanych sposobów promocji miasta i kształtowania jego pozytywnego wizerunku. To część prac nad Strategią Promocji Marki Opole na lata 2017-2022.
02.11.2016 14:10
Strategia, którą na zlecenie i we współpracy z samorządem przygotowują eksperci z firmy Ageron Polska, ma być gotowa do końca roku. W środę zaprezentowano wyniki przeprowadzonych wśród mieszkańców Polski oraz Opola badań służących określeniu obecnego postrzegania miasta, z racji organizowanego tu festiwalu nazywanego często stolicą polskiej piosenki.
Badania potwierdziły, że Opole kojarzy się Polakom głównie z Krajowym Festiwalem Polskiej Piosenki oraz określeniami pochodnymi: muzyką, piosenką, amfiteatrem, koncertami - takie skojarzenia ma aż 67 proc. badanych. Jednocześnie 44 proc. ankietowanych nie potrafiło wymienić żadnych dodatkowych skojarzeń.
Inne niż festiwalowe skojarzenia z miastem potrafią natomiast wskazać osoby, które osobiście odwiedziły Opole - również ci, którzy najczęściej mają w pamięci bardzo dobry obraz miasta. Ich skojarzenia dotyczą m.in. opolskiego ogrodu zoologicznego, historii miasta, działającej w regionie mniejszości niemieckiej oraz opolskich uczelni. Ci, którzy kiedykolwiek byli w Opolu, jako jego największą zaletę wymieniają spokój.
W ocenie ekspertów przygotowujących projekt strategii, badania przeprowadzone wśród mieszkańców Opola dowodzą, że dobrze postrzegają oni swoje miasto. Zdecydowana większość mieszkańców utożsamia się z nim doceniając spokój, bezpieczeństwo i kameralny charakter Opola, a także ofertę kulturalną i możliwości rozwoju zawodowego.
77 proc. badanych uważa, że Opole jest dobrym miejsce do życia, a 75 proc. czuje się związanych z miastem. Zwraca jednak uwagę grupa mieszkańców niezadowolonych z miasta (ok. 11 proc.), a także wyższy odsetek "niezadowolonych" w młodszych grupach wiekowych. Spokój miasta, podnoszony jako zaleta przez grupę "zadowolonych", dla tej grupy działa na niekorzyść; to niedaleki Wrocław jest wymieniany jako miasto spełniające aspiracje tej grupy mieszkańców.
Wśród symboli Opola najwięcej ankietowanych (32 proc.) wymieniło miejscowy Amfiteatr, a 26 proc. znajdującą się w jego sąsiedztwie zabytkową Wieżę Piastowską; 11 proc. wskazało zaś na opolski Ratusz. Wśród osób-symboli kojarzących się z Opolem najwięcej badanych (po 16 proc.) wskazało inicjatora festiwalu piosenki Karola Musioła i piosenkarkę Edytę Górniak; 9 proc. wymieniło obecnego prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego, a 5 proc. piosenkarza i aktora Michała Bajora.
Wyniki badań posłużą do dalszych prac nad strategią. Teraz eksperci ocenią potencjał miasta w porównaniu do konkurencji. Określony zostanie też pożądany wizerunek miasta oraz sposoby jego osiągnięcia w najbliższych latach. Źródłem inspiracji w tym zakresie mają być pomysły na promocję miasta pozyskane na etapie diagnostycznym. Wypracowane rozwiązania zostaną przedstawione w trakcie listopadowych konsultacji społecznych.
Powstająca kosztem 60 tys. zł strategia promocji marki Opole na kolejne sześć lat ma pomóc w kształtowaniu wizerunku Opola i określić sposoby jego promowania, wskazując kompleksowe, skuteczne metody i narzędzia marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem promocji kulturalnej, gospodarczej, sportowej i turystycznej. W postępowaniu ofertowym do współpracy przy tworzeniu strategii samorząd wybrał firmę Ageron Polska. To agencja, która opracowała wcześniej m.in. Markę Polskiej Gospodarki, a także strategię promocji Zakopanego czy Bełchatowa.
Przedstawiciele samorządu zapewniają, że w proces tworzenia strategii zostaną zaangażowani, w drodze konsultacji, mieszkańcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele samorządu i organizacji pozarządowych oraz inne podmioty mające wpływ na rozwój Opola.
W pierwszym etapie projektu przeprowadzono m.in. badania marketingowe na reprezentatywnej próbie mieszkańców Opola, a także wywiady jakościowe z liderami opinii, przedstawicielami środowisk opiniotwórczych, biznesu i kultury. Na podstawie analizy wyników badań i prac zespołu projektowego eksperci określą docelowy wizerunek marki miasta, najważniejsze grupy docelowe promocji, a także zaprojektują ramowy program działań promocyjnych służących rozwojowi i promocji Opola.
Opole jest w trakcie przygotowań do powiększenia obszaru miasta. Zgodnie z lipcową decyzją rządu, z początkiem przyszłego roku jego powierzchnia zwiększy się o sołectwa z podopolskich gmin. Ogółem powierzchnia miasta powiększy się w ten sposób o ponad 5,2 tys. ha, czyli 52 km kw. - do 149 km kw. Dzięki powiększeniu granic liczba opolan wzrośnie o 9,2 tys. (do 128 tys.). Przeciwko powiększeniu powierzchni Opola protestowali samorządowcy i część mieszkańców podopolskich gmin.