Work Service: Blisko 2/3 firm rozpocznie rekrutację pracowników od znajomych

Warszawa, 17.11.2015 (ISBnews) - Aż trzech na czterech Polaków zamierza poszukiwać pracy poprzez znajomych, podczas gdy rekrutację od rekomendacji najbliższych planuje niemal 63% firm, wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service.

17.11.2015 | aktual.: 18.11.2015 14:16

Co więcej, obie grupy chętnie wykorzystują media społecznościowe - 33% pracowników liczy, że w ten sposób znajdzie pracę, a co piąty pracodawca, że wyłowi wartościowego kandydata. Polacy są też optymistami, jeśli chodzi o czas znalezienia nowego miejsca zatrudnienia. Prawie połowa z nich zakłada, że zajmie im to nie więcej niż jeden miesiąc.

"Bardzo dobra kondycja polskiego rynku pracy przekłada się na zmiany postaw. Pracownicy czują się coraz pewniej i są chętni do zmiany zatrudnienia. Co więcej planują znalezienie nowej pracy w ciągu miesiąca. Z kolei pracodawcy wyraźnie korzystają z poprawy koniunktury, bo planują częściej rekrutować. Tu zachowania wymuszą zmiany. Przede wszystkim za sprawą wykorzystania nowoczesnych technologii zarówno przy poszukiwaniu pracy jak i w procesach rekrutacyjnych uruchamianych przez pracodawców. Nadal chętnie sięgamy po sprawdzone, tradycyjne metody jak rozmowa ze znajomymi i portale z ogłoszeniami o pracę, ale coraz częściej wykorzystujemy media społecznościowe czy dbamy o zakładki 'Kariera'" - skomentował badania prezes Work Service Tomasz Hanczarek, cytowany w komunikacie.

Spółka podkreśla, że od początku realizacji badania, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych. W 2014 roku 73% zapytanych respondentów myślących o zmianie pracy zamierzało skorzystać z ich pomocy. Odsetek ten spadł w I kwartale 2015 roku i wyniósł 60%, jednak teraz znowu zdecydowana większość pracowników (72%) zamierza korzystać z pomocy najbliższych. Zwraca przy tym uwagę, że osoby w wieku powyżej 34 lat częściej liczą na znajomych niż ich młodsi koledzy na rynku pracy - odpowiednio: 82% i 63%.

Nieco mniej, bo 58% pracowników, planuje przeglądać ogłoszenia na portalach pracy, a 54% stawia na proaktywność i zamierza samodzielnie wyszukiwać ofert w zakładkach "Kariera" na stronach internetowych wybranych przez siebie firm. Warto również zwrócić uwagę, że 33% pytanych osób wskazało, że przy poszukiwaniu pracy wykorzystuje social media.

"Przeglądanie portali społecznościowych podczas poszukiwania pracy to bardzo popularny w Europie Zachodniej trend, który coraz mocniej zakorzenia się również w Polsce. Już teraz nikogo nie dziwi oferta pracy opublikowana na Facebook'u czy LinkedIn. Pracownicy coraz częściej również odpowiadają na takie oferty i są bardziej proaktywni. Poza aplikowaniem, coraz częściej kandydaci szukają bezpośrednich sposobów dotarcia do wybranego pracodawcy, wspierając się znajomymi, mediami społecznościowymi, czy bezpośredni kontaktem z danym przedsiębiorstwem" - wskazał pełnomocnik zarządu Work Service Krzysztof Inglot.

Polacy są wielkimi optymistami, jeśli chodzi o czas poszukiwania nowej pracy - niemal połowa zapytanych uważa, że znajdzie nowe miejsce zatrudnienia w czasie nieprzekraczającym jeden miesiąc (45%). Natomiast co piąty Polak myśli, że znajdzie nową pracę w około 3 miesiące. W porównaniu do styczniowej edycji badania, Polacy są dużo większymi optymistami - wtedy 30% respondentów twierdziło, że potrzebuje około 1 miesiąca na znalezienie nowej pracy, podano także w komunikacie.

Większość firm, które planują rekrutacje pracowników, zamierza szukać kadry trzema drogami: przez Urzędy Pracy (64%), przez znajomych (63%) oraz przez serwisy internetowe (60%). Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także strony własne z zakładką "Kariera" (38%). Co czwarta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych - to o prawie 9 pkt proc. więcej niż w I kwartale 2015 roku, podano także w materiale.

Zaprezentowane dane pochodzą z "Barometru Rynku Pracy IV" przygotowanego i opracowanego na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown. Badanie zostało podzielone na dwie kategorie: pracowników - badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=550) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000; pracodawców - badanie zrealizowano na próbie pracodawców (N=300) dobranych w kwotach dla wielkości zatrudnienia, po 100 wywiadów dla firm małych (10-49 pracowników), średnich (50-249 pracowników) oraz dużych (250+ pracowników). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w lipcu 2015 r.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)