Wszystko o e-deklaracjach
Tylko do 30 kwietnia możemy rozliczyć się z fiskusem. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to pamiętaj, że zeznanie podatkowe możesz złożyć przez Internet. Warto, bo zwrot podatku trafi do ciebie o wiele szybciej, niż gdybyś rozliczał się w tradycyjny sposób.
11.03.2013 | aktual.: 15.03.2013 10:31
Coraz więcej Polaków przekonuje się do rozliczania się urzędem skarbowym przez Internet. Nic dziwnego, to się po prostu opłaca. Po pierwsze oszczędzamy czas. Nie musimy wypełniać formularzy odręcznie, co eliminuje ryzyko wystąpienia prostych błędów, przez które musielibyśmy wykonywać tę czynność od nowa. Gdy skorzystamy z odpowiedniego programu, komputer dokona obliczeń i uzupełni wiele rubryk za nas. Nie pozwoli na to, by obowiązkowe pola zostały pominięte. Nie ma też mowy o tym, że użyjemy nieaktualnych formularzy, czy popełnimy błąd w obliczeniach. Do tego nie musimy odwiedzać urzędu skarbowego ani poczty, gdzie kolejki są właściwie codziennością. Ewentualne korekty? Też możemy złożyć je przez Internet.
Po drugie oszczędzamy pieniądze. Składając PIT przez Internet, możemy zapomnieć o opłatach pocztowych. Nie musimy też posiadać podpisu elektronicznego, który słono kosztuje. Bez niego można złożyć PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39; PIT-16A oraz PIT-19A za 2012 rok, a także wniosek PIT-16 w roku 2013. Możemy zarazem sporo zaoszczędzić, jeśli do tej pory zlecaliśmy rozliczanie naszych PIT-ów komuś innemu. Zwłaszcza że dzięki pomocy programu wypełnienie PIT nie jest już takie trudne.
Nie znając sposobu składania e-deklaracji, podatnicy często powtarzają, że boją się, że PIT nie dojdzie w ten sposób na czas. Albo że nie będą wiedzieli, czy doszedł. Jak się okazuje, obawy te są bezpodstawne.
- Po wypełnieniu i wysłaniu PIT-u przypisany mu zostanie unikalny numer referencyjny, na którego podstawie podatnik może pobrać i wydrukować lub zapisać na dysku lokalnym Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) świadczące o poprawnym złożeniu zeznania za rok 2012. Jest ono dowodem traktowanym na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia PIT-u w urzędzie skarbowym. Należy je zachować - tłumaczy Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.
A więc do dzieła
Sam proces wysłania deklaracji podatkowej przez Internet jest nieskomplikowany. Większość z nas będzie składać PIT-37, który jest przeznaczony dla osób, które rozliczają się z dochodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę, umów cywilnoprawnych (dzieło, zlecenie) oraz rent i emerytur. Dlatego na jego przykładzie omówimy pokrótce ten proces.
Żeby móc wypełnić PIT-37, musimy mieć przygotowane podstawowe dane: imię, nazwisko, datę urodzenia, PESEL, NIP oraz kwotę przychodu wykazaną w zeszłorocznym zeznaniu podatkowym.
W przypadku składania zeznania wspólnie z małżonkiem podajemy przychód osoby za rok 2011, która w zeznaniu z występuje jako podatnik. Posłużą one do weryfikacji autentyczności danych przez system podatkowy. Oczywiście niezbędne będzie stabilne połączenie z Internetem.
Jeśli już mamy powyższe informacje, musimy wybrać jeden z dwóch sposobów: aplikację e-Deklaracje albo interaktywny formularz deklaracji. Zarówno program, jak i formularz możemy pobrać z dwóch miejsc w sieci. Ze strony systemu e-Deklaracje na www.finanse.mf.gov.pl oraz ze strony www.szybkipit.pl.
- Aby ułatwić rozliczenie, Ministerstwo Finansów przygotowało stronę internetową z najważniejszymi informacjami dotyczącymi rozliczeń - www.szybkipit.pl. Uruchomiło też specjalny serwis, za pomocą którego podatnicy będą mogli zadawać pytania związane z rozliczeniem - informuje Wiesława Dróżdż.
Niezależnie od tego, którą z powyższych dwóch metod wybierzemy, musimy upewnić się, że mamy zainstalowane odpowiednie oprogramowanie niezbędne od obsługi zarówno interaktywnego formularza, jak i programu e-Deklaracje. Chodzi o aplikacje pakietu Adobe, większość z nas ma je na swoich komputerach, np. program do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader. Ministerstwo Finansów pomyślało o tych, którzy są mniej obeznani z komputerami i na swojej stronie umieściło wszelkie niezbędne linki do potrzebnych programów.
Po wybraniu metody będziemy musieli odnaleźć formularz, który chcemy uzupełnić. W przypadku interaktywnego formularza PIT-37 będzie na liście formularz PIT na pozycji 23. Po kliknięciu na wzór dla odpowiedniego roku zostanie otworzony w przeglądarce dokument PDF. Jak wspomnieliśmy, pola obowiązkowe są zaznaczone czerwoną ramką, nie sposób jej nie zauważyć. Co więcej zadbano o rozwianie wszelkich wątpliwości i po kliknięciu w pola, które mogą sprawiać problemy, wyświetli nam się komentarz objaśniający. Dodatkowo system zadba, byśmy nie musieli niektórych danych podawać więcej niż raz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, program sam je sobie skopiuje i uzupełni wymagane pola.
Po wypełnieniu formularza będziemy musieli dokonać autoryzacji za pomocą danych, o których mówiliśmy na początku. Program prowadzi nas właściwie za rękę, wystarczy wykonywać jego polecenia. To pod koniec tego procesu dostaniemy wspomniane wcześniej Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Należy pamiętać, jak ważny to dokument - tak jak każdy inny dokument z Urzędu Skarbowego musimy przechowywać go przez 5 lat.
Kto może mieć problem z e-rozliczeniem?
System, chociaż stosunkowo łatwy w obsłudze, ma swoje minusy. Niestety nie wszystkie dokumenty można złożyć za jego pomocą. Problem będą miały osoby, które z urzędem skarbowym rozliczają się po raz pierwszy, np. studenci. Jeśli takie osoby będą chciały otrzymać zwrot nadpłaty podatku, to nie zostanie on przelany na konto w banku, tylko dostarczony pocztą. Taka usługa niestety jest płatna.
Osoby, które rozliczają się pierwszy raz przez Internet i chcą otrzymać zwrot nadpłaty na rachunek bankowy, powinny wcześniej złożyć w urzędzie skarbowym druk ZAP-3 z podaniem osobistego rachunku bankowego.
Masz problem? Dzwoń do ministerstwa
Wspominaliśmy wcześniej o udogodnieniach wobec podatnika ze strony Ministerstwa Finansów. Uruchomienie serwisu to nie jedyne działania, które mogą pomóc podatnikom mającym wątpliwości. W Ministerstwie Finansów odbywają się dyżury telefoniczne. Każdy może zadzwonić i zapytać o wszystko, co sprawia mu jakikolwiek problem. Dodatkowo na 16 marca, sobota, zapowiedziany został dzień otwarty w Urzędach Skarbowych.
Dyżury telefoniczne w Ministerstwie Finansów: 14 marca od 10: 00 do 13:00:
- tel. 22 694 34 34 - ulgi, rozliczenie małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci;
- tel. 22 694 33 33 - działalność gospodarcza, najem, sprzedaż nieruchomości;
- tel. 22 694 55 88 - opodatkowanie dochodów z kapitałów pieniężnych;
- tel. 22 694 37 37 - opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą. Dodatkowo pod numerem tel. 514 321 538 specjaliści z Izby Skarbowej w Łodzi odpowiedzą na pytania dotyczące systemu e-Deklaracje i rozliczania przez Internet. Kolejny dyżur telefoniczny już 21 marca.