Wyższy VAT ułatwi zmianę operatora?

Według "Rzeczpospolitej" operatorzy telekomunikacyjni już dziś powinni kupować tony ryz papieru i miliony kopert. Czeka ich nie lada zadanie. Muszą bowiem poinformować na piśmie każdego z 35 mln abonentów telefonicznych o zmianie cen usług.

Wyższy VAT ułatwi zmianę operatora?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

24.09.2010 | aktual.: 24.09.2010 17:31

Operacja ta wiąże się z planowanym podwyższeniem od nowego roku stawki VAT o 1 proc. Będzie ona kosztowna społecznie, choć może być zarazem dobrą okazją dla wielu abonentów do rozstania się z dotychczasowym operatorem. - Prawo telekomunikacyjne jest jasne i precyzyjne. W razie zmiany cen usług telekomunikacyjnych, np. za usługi telefoniczne, przedsiębiorca musi pisemnie poinformować o tym abonenta - wyjaśnia Krzysztof Dyba, prawnik z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Abonent, który nie zaakceptuje zmiany cen, może rozwiązać umowę z operatorem bez podania uzasadnienia. A operator musi się na to zgodzić. Jest to więc doskonała okazja np. dla tych, którzy podpisali niekorzystne dla siebie terminowe umowy z sieciami komórkowymi bądź dostawcami Internetu. Obecnie wcześniejsza rezygnacja z kontraktu wiąże się często z koniecznością zapłacenia odszkodowania - zaznacza "Rzeczpospolita" w obszernej, piątkowej publikacji.

Innego zdania jest Urząd Komunikacji Elektronicznej. Użytkownicy telefonów komórkowych nie będą mogli zrywać umów z operatorami bez zwrotu przyznanej im ulgi, jeśli zmienią się ceny usług po planowanej podwyżce VAT - poinformował Urząd.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne, w przypadku zmian cen usług firma telekomunikacyjna musi poinformować o tym swoich klientów. Jeżeli ceny wzrosną, klienci mają prawo do wypowiedzenia umowy bez konieczności zwrotu przyznanej im ulgi.

Jednakże - jak zaznacza Urząd - nie odnosi się to do zmiany prawa, czyli np. podwyżki stawki podatku VAT na usługi telekomunikacyjne. Abonent, wypowiadając umowę przed terminem, w związku z podwyżką cen spowodowaną wzrostem stawek VAT, będzie musiał zwrócić swojemu dostawcy usług wartość wcześniej przyznanej mu ulgi za okres od dnia zawarcia do dnia rozwiązania umowy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)