Trwa ładowanie...
handel
23-12-2010 14:10

Żabka na sprzedaż w styczniu. Zyskają klienci

Po Nowym Roku zapadnie decyzja o sprzedaży sieci sklepów spożywczych Żabka. Już teraz wiadomo jednak, że pod uwagę brane jest kupno spółki przez jednego z większych konkurentów. Wymienia się wśród nich Tesco i Carrefour.

Żabka na sprzedaż w styczniu. Zyskają klienciŹródło: Żabka / mat. prasowe
d7ai5zs
d7ai5zs

W październiku właściciel Żabki - czeska grupa finansowa Penta Investments - ujawnił plan debiutu sieci sklepów na giełdzie. Wstępne prognozy wskazywały, że stanie się to już w pierwszym kwartale 2011 roku. Później jednak pojawił się drugi wariant - sprzedaż Żabki firmie z branży.

- Kluczowe decyzje dotyczące przyszłości spółki zapadną w styczniu - mówi Jacek Spychała, rzecznik spółki Żabka Polska. - Wśród rozważanych scenariuszy jest pozyskanie inwestora finansowego lub branżowego. Kolejną opcją jest debiut giełdowy w nadchodzącym roku.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że obecnie najbardziej prawdopodobna jest sprzedaż Żabki firmie z branży, a wśród nich silną pozycję ma Carrefour. Taka transakcja byłaby dla francuskiej sieci rozszerzeniem dotychczasowej działalności. Firma posiada już bowiem franczyzowe sklepy osiedlowe, ale zdecydowaną większość stanowią wciąż supermarkety. Carrefour nie potwierdza jednak informacji o tym, że stoi w kolejce po Żabkę.

- To media wymieniają naszą sieć jako jednego z potencjalnych inwestorów - mówi Tomasz Pietrzyk z biura prasowego firmy Carrefour. - Ale na razie nie będziemy tego komentować.

d7ai5zs

Żabka działa na rynku od 12 lat. Obecnie ma w Polsce ponad dwa tys. sklepów i blisko 40 freshmarketów. W przyszłym roku ma powstać kolejne 200 Żabek. W Czechach jest ich na razie ok. 85. Wartość sprzedaży sieci szacuje się na ok. 300 mln euro.
Co może przynieść taka wielomilionowa sprzedaż? Przedstawiciele Żabki nie przewidują większych zmian. Spokojni są także ajenci sklepów. - Na razie nie mamy żadnych szczegółowych informacji - mówi kierownik jednego ze sklepów Żabka w Poznaniu. - Czekamy spokojnie. Ale raczej spodziewamy się korzyści, a nie strat.

Zdaniem specjalistów, sprzedaż Żabki innej firmie będzie także korzystna dla klientów. - Decyzja o sprzedaży jest podyktowana ogromną konkurencją na rynku, a także chęcią zysku - komentuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu. - Jeśli Żabkę przejmie Carrefour, na pewno przyniesie to pozytywne zmiany dla klientów, bo dzięki jego sile nabywczej obniżą się ceny na półkach. Jeszcze wyższą pozycję ma Tesco, więc w tym przypadku odbicie konsumenta byłoby jeszcze bardziej widoczne.

Alternatywa dla supermarketów
Sieć sklepów Żabka powstała w 1998 roku. Stworzył ją Mariusz Świtalski, znany wielkopolski przedsiębiorca. Na początku w Poznaniu i Swarzędzu powstało siedem eksperymentalnych sklepów. Założeniem Mariusza Świtalskiego było stworzenie alternatywy dla supermarketów, które wówczas zaczęły podbijać krajowy rynek.

Pod koniec 1998 roku zapadła decyzja o utworzeniu ogólnopolskiej sieci sklepów typu convenience (położonych w często odwiedzanych punktach, mających w asortymencie najpotrzebniejsze towary ze wszystkich branż). Na początku Żabki powstawały w największych miastach, później także w tych mniejszych. Obecnie sklepy Żabka można spotkać w całej Polsce. W naszym województwie istnieje już 240 punktów tej sieci. Najwięcej sklepów, około 500, jest zaś w woj. śląskim.

W 2006 r. sklepy Żabka posiadały już ok. 2,5 tys. indeksów towarowych. Rok później Świtalski sprzedał 100 proc. udziałów czeskiemu funduszowi inwestycyjnemu Penta Investments.

Polecamy również wydanie internetowe: Poznań Nasze Miasto »

d7ai5zs
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7ai5zs