Trwa ładowanie...

Zaczynają się szkolenia polskich maszynistów do jazdy Pendolino

Jeszcze w czerwcu zaczną się szkolenia pierwszych polskich maszynistów, by mogli prowadzić pociągi kategorii EIC Premium - poinformował PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Chodzi o składy Pendolino, które PKP Intercity kupiło od koncernu Alstom.

Zaczynają się szkolenia polskich maszynistów do jazdy PendolinoŹródło: Jupiterimages
d1vrk7p
d1vrk7p

Obecnie w Polsce nie ma maszynistów, którzy mogliby jeździć Pendolino. Maszyniści, podobnie jak piloci, zdobywają uprawnienia do prowadzenia określonych typów maszyn. W pierwszym etapie uprawnienia do prowadzenia najszybszych pociągów w Polsce ma mieć 20 maszynistów.

- W ramach kontraktu na dostawę pociągów, producent musi przeszkolić też maszynistów - wyjaśnił w rozmowie z PAP Malinowski. Pierwsza grupa z PKP Intercity, która pojedzie na szkolenie do Włoch, gdzie jest produkowany pociąg, to dwunastu instruktorów. - Po powrocie to oni będą szkolić kolejnych maszynistów - powiedział. Wśród nich ma być maszynista, który w maju 2009 r. rozpędził na Centralnej Magistrali Kolejowej należącą do PKP Intercity lokomotywę "Husarz" do 235 km/godz.

Pierwszy skład Pendolino ma przyjechać do Polski około 17 sierpnia, a następny - we wrześniu br.

Do tej pory PKP Intercity zapłaciło Alstomowi ok. 90 mln euro. Przewoźnik przekazuje producentowi kolejne transze płatności w miarę postępu prac. Za dostarczenie dwudziestu pociągów PKP Intercity zapłaci Alstomowi łącznie 400 mln euro.

d1vrk7p

Wszystkie Pendolino mają jeździć regularnie od wprowadzenia nowego rocznego rozkładu jazdy w połowie grudnia 2014 r. Jednak, jak zakłada producent, przynajmniej część pociągów uzyska uprawnienia do jazdy w Polsce wcześniej - prawdopodobnie pierwszy skład otrzyma wszystkie niezbędne certyfikaty w maju lub czerwcu przyszłego roku. Przewoźnik nie wyklucza więc, że niektóre pociągi zabiorą pasażerów wcześniej niż w grudniu 2014 r., ale będą to raczej pilotażowe przewozy. - Możliwe, że po pasażerów np. na trasie Warszawa-Kraków zamiast tradycyjnego składu podjedzie pociąg kategorii EIC Premium. Ale to już będzie niespodzianka dla pasażerów - powiedział Malinowski.

W przetargu na dostawę szybkich pociągów dla PKP Intercity wpłynęła tylko jedna oferta - od konsorcjum, którego liderem jest Alstom. Komisja przetargowa stwierdziła, że oferta Alstomu spełnia warunki specyfikacji zamówienia, a zarząd PKP Intercity tę rekomendację przyjął. Kontrakt podpisano w maju 2011 r. Przewoźnik informował wówczas, że bilety będą kosztować 60-150 zł, ale później przestał podawać ewentualne ceny za przejazd nowymi pociągami.

Agata Kalińska

d1vrk7p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vrk7p