Zafiro pędzić będzie w Chinach, ale może też w Polsce
80 superszybkich pociągów wyprodukuje Bombardier dla chińskich kolei. Podobne składy mogą jeździć także na polskich torach - donosi „Rzeczpospolita”.
21.06.2010 08:07
Pociąg Zefiro 380 z zewnątrz wygląda jak pocisk i pędzie z podobną prędkością – maksymalnie 380 km/h. Projekt pociągu powstał na bazie niemieckiego TGV, czyli ICE3. Po chińskich torach jeździć będzie w sumie 1120 wagonów w 80 składach. Rząd państwa środka będzie musiał zapłacić za pociągi kanadyjskiemu Bombardierowi w sumie 2,7 mld euro. Pierwsze składy pojawią się już w 2012 roku.
Być może podobne pociągi w niedługim czasie trafią także na nasze tory. 8 września PKP Intercity ma otworzyć oferty w opóźniającym się przetargu na 20 tzw. składów zespolonych. Bombardier chce polskim kolejom zaproponować właśnie pociąg z rodziny Zefiro, najprawdopodobniej model 250. Rywalem Kanadyjczyków będą najprawdopodobniej bydgoska PESA, francuskim Alstom, włoskie Ansaldo- Breda razem z polskim Newagiem, niemiecki Siemens oraz pociąg Fiata Ferroviara, czyli Pendolino.
Pierwsze składy zespolone pojawią się w Polsce tuż po Euro 2012. Mają kursować na trasie z Katowic i Krakowa do Warszawy i dalej jeszcze remontowanymi torami do Trójmiasta. Intercity szacuje koszt zakupu pociągów wraz serwisem na 450 mln euro.
WP.pl/Rzeczpospolita