Trwa ładowanie...
ceny
31-03-2010 12:13

Zakupy świąteczne tańsze o 2 proc. niż w grudniu

Firma badawcza Nielsen porównała na zlecenie Rzeczpospolitej wartość koszyka zakupowego 20 artykułów spożywczych w różnych rodzajach sklepów detalicznych.

Zakupy świąteczne tańsze o 2 proc. niż w grudniuŹródło: Jupiterimages
d3ybyo9
d3ybyo9

Z porównania wynika, że obecnie za 20 podstawowych produktów spożywczych zapłacimy średnio 2 proc. mniej niż w grudniu. Najtaniej zakupy można zrobić w sieciach dyskontowych, w których ceny w ostatnim kwartale spadły o 1,5 proc. W marcu za koszyk 20 produktów w dyskontach trzeba było zapłacić 86,19 zł. W koszyku znalazły się następujące produkty: olej Kujawski 1 l, mleko Łaciate 3,2 proc. 1 l, woda niegazowana Żywiec Zdrój 1,5 l, sok Kubuś marchew, jabłko, banan 0,3 l, czekolada mleczna Cadbury Wedel 100 g, Jerzyki z bakaliami Jutrzenka 140 g, chipsy Cheetos 90 g, wódka Absolwent 0,5 l, wino czerwone Carlo Rossi 0,75 l, ryż długoziarnisty biały Kupiec 4 razy 100 g, majonez dekoracyjny Winiary 400 g, kawa mielona Tchibo Family 250 g, sos pieczeniowy ciemny Winiary 30 g, guma Winterfresh 10 drażetek, piwo Żywiec puszka 0,5 l, herbata Saga 100 saszetek 140 g, corn flakes Nestle 250 g, margaryna Rama classic 500 g, jogurt Fantazja z płatkami czekolady 95 + 12 g i ser topiony Hochland gouda 8 plastrów 150 g.
Autorzy badania nie wyjaśniają jak udało im się znaleźć wszystkie te produkty w dyskontach.

Największy spadek cen zauważono w hipermarketach, wyniósł on ponad 1,7 proc. Autorzy badania wyjaśniają, że średni spadek ceny koszyka 20 produktów był wyższy, niż w hipermarketach, bo do tego uśrednionego koszyka wzięto produkty z różnych formatów handlu detalicznego. Najdroższe były zakupy w małych sklepach spożywczych, kosztowały aż 110,47 zł, o prawie 30 proc, więcej, niż w dyskontach. Ponadto tylko w małych sklepach jest obecnie drożej niż w grudniu 2009 r. o około 1 proc.

Eksperci od handlu detalicznego stwierdzają, że obniżki cen to efekt coraz liczniejszych akcji promocyjnych i wyprzedaży. Sklepy ratują się w ten sposób przed spadkiem popytu i oszczędnościami na wydatkach na podstawowe produkty. Na obniżkach cen, których przed świętami Wielkanocnymi jest wyjątkowo dużo, skorzystają konsumenci.

W ostatnich latach wydatki na żywność w ujęciu rocznym rosły w Polsce nawet o kilkanaście procent. Ten rok według Euromonitor International ma przynieść jedynie 1-proc. wzrost cen żywności.

(JS)

d3ybyo9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ybyo9