Zarządcy tracą licencje
23.01.2009 06:24, aktual.: 23.01.2009 06:53
Zarzuty stawiane zarządcom nieruchomości dotyczą przede wszystkim nieprawidłowego prowadzenia dokumentacji nieruchomości.
Zdarzają się też oskarżenia o przekazywanie przez zarządcę środków finansowych wspólnoty mieszkaniowej na własne konto bankowe.
Zarządca nieruchomości niewypełniający swoich obowiązków zgodnie z prawem, standardami zawodowymi i zasadami etyki zawodowej podlega odpowiedzialności. Decyzję o karze wobec zarządcy podejmuje minister infrastruktury. Opiera się na wyniku postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Komisję Odpowiedzialności. Zarządcy od dawna postulują jednak tworzenie własnego samorządu zawodowego, który zajmowałby się także sprawami ich odpowiedzialności.
Obowiązki zarządcy reguluje ustawa z 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2063 z późn. zm.) oraz standardy zawodowe ustalone przez ministra budownictwa. Zarządcy mają także swoje własne kodeksy etyczne.
W 2008 roku wszczęto 39 postępowań wobec 49 zarządców nieruchomości. Komisja Odpowiedzialności wnioskowała do ministra infrastruktury o orzeczenie 30 kar dyscyplinarnych. W 2007 roku minister infrastruktury nałożył kary w 29 sprawach, rok wcześniej orzeczono 15 kar (2005 r. – 11 kar).
Zdarza się, że niesolidni zarządcy nieruchomości tracą licencje. W 2007 roku były dwa takie przypadki. W 2008 roku Komisja Odpowiedzialności przy Ministerstwie Infrastruktury wnioskowała raz o taką karę.
W jaki sposób mogą być karani nierzetelni administratorzy? Z czego wynika większa liczba skarg na zarządców? Za co najczęściej są wymierzane kary?
Ewa Grączewska-Ivanova
Więcej: Gazeta Prawna 23.01.2009 (16) - str.7
Gazeta Prawna w internecie www.gazetaprawna.pl