Trwa ładowanie...
dsrlegl
banki

ZBP: Liczba aktywnych klientów indyw. e-bankowości sięgnęła 15,35 mln po IV kw.

Warszawa, 25.04.2017 (ISBnews) - Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 33,17 mln na koniec IV kw. 2016 r., co oznacza wzrost o 9,31% w skali roku. Jednocześnie o 5,63% r/r do 15,35 mln zwiększyła się liczba aktywnych klientów (w ujęciu kwartalnym nastąpił wzrost o 0,37%), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.

Share
dsrlegl

"Dalsze osłabienie dynamiki wzrostu liczby rachunków dostępnych przez internet dla klientów detalicznych to oznaka nieuniknionego nasycenia tego obszaru usług bankowych, niemniej stosunek liczby umów do klientów aktywnych na poziomie 46% wskazuje na duży, niezagospodarowany potencjał w zakresie korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do usług bankowych" - czytamy w komunikacie.

Dostęp do rachunku drogą elektroniczną posiadało na koniec ub.r. 2,35 mln firm, tj. o 0,38% więcej w ujęciu rocznym (i o 2,85% mniej kw/kw). Liczba aktywnych klientów z sektora MSP wzrosła o 3,96% r/r do 1,40 mln na koniec IV kw. (i o 1,96% kw/kw).

Średnia wartość rozliczeń na jednego aktywnego klienta indywidualnego wzrosła o 6,89% r/r do 6 764,80 zł, zaś aktywnego klienta MSP - spadła o 16,22% r/r do 72 094,16 zł, podał także ZBP.

dsrlegl

"Dane opublikowane w raporcie oraz wyniki dostępnych badań pokazują, że mimo istotnego nasycenia w obszarze bankowości internetowej, znacząca grupa klientów nie jest jeszcze przekonana do tego sposobu korzystania z usług bankowych i zdalnego zarządzania swoimi pieniędzmi. Część z nich przyznaje, że nie wie, czy w ogóle ma możliwość korzystania z internetowego dostępu do konta, a stosunkowo znaczna grupa jest tego, jednak z rożnych względów nie decyduje się na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń" - powiedział prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, cytowany w komunikacie.

Według niego, za taki stan rzeczy odpowiadają z jednej strony dość niskie kompetencje w zakresie wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie i brak pewnej swobody korzystania z nowoczesnych technologii, z drugiej natomiast mamy do czynienia z wciąż obecną luką w obszarze infrastruktury pozwalającej na wygodny dostęp do bankowości. "Mamy nadzieję, że programy wspierające rozwój obrotu bezgotówkowego oraz działania edukacyjne prowadzone przez banki i ZBP pozwolą na stopniową poprawę w tym obszarze i zachęcą część klientów" - dodał prezes.

ZBP zwraca też uwagę, że sukcesywnie rośnie liczba będących w użyciu kart płatniczych. Na koniec IV kwartału 2016 ogólna liczba kart płatniczych zwiększyła się w ujęciu kwartalnym o blisko 585 tys. (1,61%) i wynosi obecnie 36,87 mln. W ujęciu rocznym natomiast liczba wszystkich kart płatniczych wzrosła o ponad 1,6 mln sztuk (4,73%).

"W stosunku do poprzedniego kwartału liczba kart debetowych wzrosła o ponad 563 tys. (1,87%) i wynosi obecnie 30,73 mln sztuk. W ujęciu rocznym wzrost wyniósł ponad 1,59 mln (5,47%) do poziomu 5,88 mln. W porównaniu do IV kw. 2015 r. zanotowany został wzrost o ponad 77 tys. (1,33%)" - napisano w materiale.

Według raportu, w IV kw. 2016 r. wzrosła wartość bezgotówkowych transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych względem III kw. "Już 82,35% transakcji kartowych stanowią transakcje bezgotówkowe, natomiast transakcje gotówkowe stanowią nieco ponad 60% wartości wszystkich transakcji" - podkreślił ZBP.

(ISBnews)

dsrlegl

Podziel się opinią

Share
dsrlegl
dsrlegl