ZBP: Liczba aktywnych klientów indyw. e‑bankowości sięgnęła 15,35 mln po IV kw.
Warszawa, 25.04.2017 (ISBnews) - Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 33,17 mln na koniec IV kw. 2016 r., co oznacza wzrost o 9,31% w skali roku. Jednocześnie o 5,63% r/r do 15,35 mln zwiększyła się liczba aktywnych klientów (w ujęciu kwartalnym nastąpił wzrost o 0,37%), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.
25.04.2017 13:06
"Dalsze osłabienie dynamiki wzrostu liczby rachunków dostępnych przez internet dla klientów detalicznych to oznaka nieuniknionego nasycenia tego obszaru usług bankowych, niemniej stosunek liczby umów do klientów aktywnych na poziomie 46% wskazuje na duży, niezagospodarowany potencjał w zakresie korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do usług bankowych" - czytamy w komunikacie.
Dostęp do rachunku drogą elektroniczną posiadało na koniec ub.r. 2,35 mln firm, tj. o 0,38% więcej w ujęciu rocznym (i o 2,85% mniej kw/kw). Liczba aktywnych klientów z sektora MSP wzrosła o 3,96% r/r do 1,40 mln na koniec IV kw. (i o 1,96% kw/kw).
Średnia wartość rozliczeń na jednego aktywnego klienta indywidualnego wzrosła o 6,89% r/r do 6 764,80 zł, zaś aktywnego klienta MSP - spadła o 16,22% r/r do 72 094,16 zł, podał także ZBP.
"Dane opublikowane w raporcie oraz wyniki dostępnych badań pokazują, że mimo istotnego nasycenia w obszarze bankowości internetowej, znacząca grupa klientów nie jest jeszcze przekonana do tego sposobu korzystania z usług bankowych i zdalnego zarządzania swoimi pieniędzmi. Część z nich przyznaje, że nie wie, czy w ogóle ma możliwość korzystania z internetowego dostępu do konta, a stosunkowo znaczna grupa jest tego, jednak z rożnych względów nie decyduje się na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń" - powiedział prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, cytowany w komunikacie.
Według niego, za taki stan rzeczy odpowiadają z jednej strony dość niskie kompetencje w zakresie wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie i brak pewnej swobody korzystania z nowoczesnych technologii, z drugiej natomiast mamy do czynienia z wciąż obecną luką w obszarze infrastruktury pozwalającej na wygodny dostęp do bankowości. "Mamy nadzieję, że programy wspierające rozwój obrotu bezgotówkowego oraz działania edukacyjne prowadzone przez banki i ZBP pozwolą na stopniową poprawę w tym obszarze i zachęcą część klientów" - dodał prezes.
ZBP zwraca też uwagę, że sukcesywnie rośnie liczba będących w użyciu kart płatniczych. Na koniec IV kwartału 2016 ogólna liczba kart płatniczych zwiększyła się w ujęciu kwartalnym o blisko 585 tys. (1,61%) i wynosi obecnie 36,87 mln. W ujęciu rocznym natomiast liczba wszystkich kart płatniczych wzrosła o ponad 1,6 mln sztuk (4,73%).
"W stosunku do poprzedniego kwartału liczba kart debetowych wzrosła o ponad 563 tys. (1,87%) i wynosi obecnie 30,73 mln sztuk. W ujęciu rocznym wzrost wyniósł ponad 1,59 mln (5,47%) do poziomu 5,88 mln. W porównaniu do IV kw. 2015 r. zanotowany został wzrost o ponad 77 tys. (1,33%)" - napisano w materiale.
Według raportu, w IV kw. 2016 r. wzrosła wartość bezgotówkowych transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych względem III kw. "Już 82,35% transakcji kartowych stanowią transakcje bezgotówkowe, natomiast transakcje gotówkowe stanowią nieco ponad 60% wartości wszystkich transakcji" - podkreślił ZBP.
(ISBnews)