Znikają kasy oraz dworce kolejowe

Z roku na rok rośnie liczba likwidowanych stacji kolejowych. Przed dwoma laty z mapy woj. śląskiego zniknęły cztery, rok temu - pięć. W ciągu najbliższych miesięcy ich los podzieli kolejne siedem spośród 240 budynków dworcowych, administrowanych przez katowicki oddział PKP Gospodarka Nieruchomościami.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

- Te obiekty nie nadają się nawet do remontu. W dwóch przypadkach inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o ich rozbiórce - mówi Jolanta Michalska, rzeczniczka oddziału.

Do likwidacji przeznaczono dworce w Gliwicach Trynku, Zabrzu Mikulczycach i Będzinie Łagiszy, a także przystanki Bielsko-Biała Komorowice, Jaworzno Azot, Ruda Śląska Wirek i Syrynia w powiecie wodzisławskim.

Stacje najszybciej popadają w ruinę na liniach, z których zniknęły już połączenia osobowe. Pozbawione oczekujących na pociąg pasażerów i pracowników obsługi budynki stają się łakomym kąskiem dla złomiarzy i zwykłych wandali. Podróżni obawiają się, że podobny koniec wcześniej czy później czeka stacje, gdzie likwidowane są kasy biletowe. Od stycznia zniknęły one z głównego dworca w Bytomiu, Chorzowie, Rudzie Śląskiej Chebziu, Wodzisławiu Śląskim, Rybniku Niedobczycach, Suszcu oraz Strzebiniu. Powód wszędzie ten sam - oszczędności. Koszty wynajmu pomieszczeń, opłaty za media i utrzymywanie pracowników coraz częściej okazują się zbyt duże jak na możliwości kolejowych przewoźników.

- Jeśli rachunek ekonomiczny wskazuje na to, że dalsze utrzymywanie kasy jest nieopłacalne, to nie pozostaje nic innego jak tylko zmienić kanał dystrybucji biletów - argumentuje Renata Rogowska, naczelnik działu marketingu w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych. Nowym "kanałem dystrybucji" mają być przenośne terminale biletowe, w jakie kilka tygodni temu wyposażono konduktorów. Podróżni mogą więc bezpośrednio od nich kupować bilety (bez dodatkowej opłaty, o ile wsiadają do pociągu na stacjach pozbawionych kas).

Obecnie kasy ostały się jeszcze na 49 dworcach w regionie. Na jak długo? Przetrwają te, które sprzedają najwięcej biletów. Jaka musi być rentowność kasy - tego przedstawiciele Przewozów Regionalnych nie zdradzają. - To tajemnica handlowa. Nasza strategia zakłada jednak, że kasy utrzymywane będą tylko na dużych dworcach - mówi Rogowska.

Wybrane dla Ciebie

"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków