Zamieszanie z lodami. Znikający producent z Ukrainy. Co na to prawo?
Z lodów Marletto z Biedronki "zniknął" ukraiński producent. Na sprawę zwrócili uwagę dziennikarze. O to, czy Biedronka może, w ten sposób ukrywać pochodzenie produktów spoza naszego kraju zapytaliśmy wiceprezesa Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.
Wokół lodów Marletto, marki własnej Biedronki, wybuchło spore zamieszanie. Poszło o "zniknięcie" z opakowania producenta z Ukrainy. Na sprawę uwagę zwróciły wiadomoscihandlowe.pl. Kod kreskowy nadal wskazuje na Ukrainę, jako na miejsce pochodzenia lodów. Możliwie, że cała sprawa przeszłaby bez echa, gdyby nie fakt, że ukraińska firma w ostatnim czasie miała złą prasę nad Wisłą.
Zwolnili wszystkich
Biedronkowe lody m.in. produkowała i jak piszą wiadomoscihandlowe.pl najprawdopodobniej nadal produkuje, ukraińska firma Trzy Niedźwiedzie. To jeden z największych producentów mrożonek w Ukrainie, który kupił jesienią ubiegłego roku polską firmę Nordis, do której należał zakład Calfrost w Kaliszu. Pod koniec maja pojawiała się informacja, że ukraińska firma zamyka zakład i zwalnia całą załogę. Pracę straciły 54 osoby.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy trend nad Bałtykiem. "Tajemnicze paczki" na stoiskach kuszą turystów
Ukraiński właściciel w piśmie o zwolnieniach grupowych, złożonym w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kaliszu, podał, że powodem zwolnień jest "trudna sytuacja ekonomiczna spółki spowodowana wzrostem cen i kosztów związanych z prowadzeniem firmy. Ta decyzja skutkuje koniecznością zaprzestania prowadzenia działalności – relacjonował pod koniec maja miejscowy PUP serwisowi faktykaliskie.info.
Pod koniec stycznia związkowcy umawiali się na spotkanie z zarządem firmy. Miało ono dotyczyć wypłaty środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) – pisaliśmy na WP Finanse w czerwcu.
- Pracownicy niewiele z tego wszystkiego rozumieją. Zakład został przejęty stosunkowo niedawno, nie jest w stanie upadłości ani likwidacji. Mimo to za chwilę przestanie istnieć – mówił Adamowi Sieńko z WP Finanse przewodniczący kaliskiej "Solidarności" Bernard Niemiec.
Związkowcy przyznawali, że o planach nowego właściciela dowiedzieli się całkowicie przypadkowo. Rozpoczęły się negocjacje.
Dwa spotkania z zarządem nie przyniosły żadnego efektu. Pracodawca nie zgodził się na żaden z naszych postulatów - mówił WP Finanse Bernard Niemiec.
Związkowcy domagali się m.in. wyższych odszkodowań dla zwalnianych pracowników i wypłaty środków z ZFŚS za 2023 i 2024 r.
Biedronka nic nie musi
Co warto podkreślić, Biedronka nie ukrywa nazw producentów, ale nie jest to również regułą. Poprosiliśmy o komentarz wiceprezesa i dyrektora generalnego Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców Andrzeja Gantnera.
Lody produkowane pod marką własną nie muszą być oznaczone, że zostały wyprodukowane przez firmę ukraińską. Wystarczy, że jest napisane, iż zostały wyprodukowane dla Biedronki z adresem i innymi informacjami. Sieć nie ma takiego obowiązku, ponieważ jest to marka własna, czyli biorą pewną odpowiedzialność za ten produkt. Na wielu tego typu produktach nie widać czy są produkowane w Ukrainie, Niemczech, Polsce, czy gdziekolwiek indziej – mówi WP Finanse Gantner.
I jak dodaje, handel detaliczny nie ma obowiązku podawania producenta na opakowaniach oznakowanych marką sklepu. Zaistniała zmiana jest zatem indywidualną decyzją danej sieci, która nie ma obowiązku jej uzasadniania.
Powody zmiany zna tylko Biedronka, ale też nie ma obowiązku prawnego informowania o tym opinii publicznej.
Rafał Aletański, kupiec odpowiedzialny za ofertę lodów Marletto, powiedział wiadomosciomhandlowym.pl, że oznakowanie produktów w sieci Biedronka spełnia wymogi prawne. Zawsze wskazywany jest podmiot odpowiedzialny, dla którego produkowany jest dany produkt, czyli Jeronimo Martins Polska S.A. Dodał, że decyzja o niewskazywaniu producenta na produktach marek własnych wynika z decyzji biznesowych i ochrony informacji handlowych, do czego przepisy prawne nie obligują.
Odpowiedź dzieci Biedronka przesłana WP Finanse:
Oznakowanie produktów w sieci Biedronka spełnia wymogi prawne, dlatego zawsze wskazujemy podmiot odpowiedzialny, dla którego produkowany jest dany produkt, czyli Jeronimo Martins Polska S.A. Zgodnie z wewnętrznymi zasadami w przypadku, gdy dany produkt dostarczany jest do naszych sklepów w Polsce tylko przez jednego dostawcę, jego nazwa nie jest umieszczana na opakowaniu. Takie rozwiązanie ma na celu ochronę tajemnicy handlowej przedsiębiorstwa oraz dostawców, w szczególności produktów o innowacyjnej formule, jak np. lody Marletto Dessert. Natomiast, gdy dany produkt jest dostarczany przez kilku różnych dostawców, co do zasady są oni wyszczególniani na opakowaniach, również po to, żeby było jasne, który z nich jest odpowiedzialny za daną partię produkcyjną. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku opakowań np. lodów Marletto Classic (120 ml), gdzie możemy znaleźć nazwy polskich dostawców, m.in. takich jak Anita czy Kilargo.